Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Tegen 2022 is elk kopje Nespresso-koffie CO2-neutraal'

‘Met ons capsulesysteem gebruiken koffieliefhebbers exact de nodige hoeveelheid grondstoffen – koffie, water en energie – en nooit meer dan ze nodig hebben om hun favoriete kopje te bereiden.’ - Guillaume Le Cunff, CEO Nespresso (©Emmanuel_Nguyen)

Met drie nieuwe hoofdengagementen ambieert Nespresso een nog positievere impact op het leven van koffieboeren en de natuur. ‘Zowel ons bedrijf als de koffie-industrie heeft de kracht om dringende problemen aan te pakken’, zegt CEO Guillaume Le Cunff.

De klimaatverandering is een pijnlijke realiteit. Ook koffiereus Nespresso beseft dat. Daarom versnelt de multinational zijn duurzaamheidsengagementen. Het bedrijf zal zijn drie hoofddoelen, die het initieel binnen een periode van tien jaar wilde bereiken, binnen de twee jaar realiseren. Dat is absoluut noodzakelijk, zegt CEO Guillaume Le Cunff.

Hoe ver staat Nespresso met zijn duurzaamheidsdoelstellingen?

Advertentie

Guillaume Le Cunff: ‘In 2014 hebben we onze gedurfde ambities voorgesteld. We wilden de daaropvolgende jaren onder meer al onze koffies duurzaam produceren, zelf CO2-neutraal te werk gaan en meer dan 90 procent van onze klanten makkelijk toegang bieden tot een inzamelpunt om hun gebruikte capsules te recycleren. Wel, die doelstellingen zullen we tegen eind dit jaar allemaal bereikt hebben. Enkele voorbeelden: al onze Nespresso Boutiques werken met 100 procent hernieuwbare energie, onze productieomgevingen draaien op biogas en we gebruiken meer gerecycleerd plastic in onze Nespresso-machines.

Dat is mooi. Maar u wil het nog beter doen?

Guillaume Le Cunff: ‘We moeten onszelf blijven uitdagen en onze ambities nog meer kracht bijzetten. Nespresso wil in de eerste plaats zijn capsuleverpakkingen duurzamer maken. Sinds dit jaar gebruiken we daarvoor gerecycleerd en koolstofarm nieuw aluminium. Dat is een aanvulling op de bestaande inzamelsystemen. Met de steun van onze klanten recycleren we bijna een derde van alle capsules. Zo krijgt aluminium een tweede leven en wordt het nooit verspild. Ik ben er mij van bewust dat er nog veel discussie bestaat over geportioneerde koffie. En ik respecteer die opvattingen. Maar door ons capsulesysteem gebruiken koffieliefhebbers wel exact de nodige hoeveelheid grondstoffen – zoals koffie, water en energie – en nooit meer dan ze nodig hebben om hun favoriete kopje te zetten.’

De tweede doelstelling is het CO2-neutraal maken van elk kopje koffie tegen 2022. Is dat haalbaar?

Guillaume Le Cunff: ‘Absoluut. Zeker als wij als bedrijf, de medewerkers, onze partners en de klanten samenwerken. We verkleinen bijvoorbeeld voortdurend onze ecologische voetafdruk. De activiteiten van Nespresso zijn al sinds 2017 CO₂-neutraal. En we planten meer bomen in en rond koffieplantages om de CO2-uitstoot van een kopje Nespresso te compenseren. Dat gebeurt in samenwerking met onze ngo-partners Rainforest Alliance en PUR Projet. Sinds 2014 hebben we miljoenen extra bomen geplant in koffieregio's in Colombia, Guatemala en Ethiopië - op de koffieboerderijen die deel uitmaken van het AAA Sustainable Quality Programma. De aangeplante bomen compenseren elk jaar meer dan 150.000 ton CO₂.’

Wat is het effect van die aangeplante bomen?

Guillaume Le Cunff: ‘Bomen zijn de beste manier om koolstof uit de atmosfeer op te vangen, om tegelijk in de natuur te investeren en een regeneratief landbouwsysteem op te bouwen. We hebben de voorbije jaren het aantal aangeplante bomen verdrievoudigd in koffieproducerende landen. We gaan de komende jaren nog een stap verder. We investeren in projecten om bosbehoud en -herstel te bevorderen, en we implementeren schone-energieoplossingen in landbouwgemeenschappen.’

Hoe zit het met het derde engagement van Nespresso om de landbouwgemeenschappen en koffieboeren een stabiel en kwaliteitsvol leven bieden?

Guillaume Le Cunff: ‘Nespresso werkt al meer dan twintig jaar duurzaam samen met de koffietelers. We bieden hen de prijs voor premium koffie, en stimuleren duurzame landbouwmethodes en circulaire bedrijfstoepassingen. Ook de komende jaren slaan we nog doordachter de handen in elkaar met onze partners van Fairtrade. Zo zullen we het assortiment van onze gecertificeerde koffiesoorten vergroten, en de onvoorspelbare risico’s van de markt en de valuta verkleinen. Daarmee beschermen we de koffiegemeenschappen van Nespresso optimaal. Kort samengevat: we zullen de komende jaren onze duurzaamheidsdoelen bereiken door gericht samen te werken. Zo kunnen we allemaal een CO₂-neutraal kopje koffie drinken, gemaakt van de beste en zeldzaamste bonen, van duurzame oorsprong.’

Ook Belgische koffiedrinkers dragen steentje bij aan duurzame ambities

Nespresso’s engagementen voor duurzaamheid zijn ook in onze regio belangrijke drijfveren. Tegen eind 2020 zullen de CO₂-emissies van àlle kopjes Nespresso Professional-koffie die in België en Luxemburg gedronken worden, gecompenseerd zijn. ‘In Colombia, Guatemala en Ethiopië zullen we daartoe tegen eind december in totaal 14.000 bomen geplant hebben op koffieboerderijen’ vertelt Oliver Perquy, CEO van Nespresso België en Luxemburg. De bomen compenseren niet alleen CO₂. Ze leveren voor de koffieboeren ook brandhout op, alsook fruit en geneeskrachtige planten. Ze verbeteren de bodemkwaliteit en de drainage. En ze geven de koffieplanten meer schaduw én dienen als windbreker. ‘Allemaal aspecten die bewijzen dat dit een duurzame aanpak is met een menselijk gezicht’, vat Oliver Perquy samen.

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.