Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Beleggers bestrijden de plasticsoep

©NN Investment Partners

Plastic is innovatief, maar nog te weinig duurzaam. Het is goedkoop, licht en multi-inzetbaar. Maar het vervuilt wel onze planeet. Als we niets ondernemen, hebben we tegen 2050 meer plasticresten dan vissen in onze oceanen. ‘Overheden moeten reguleren en stimuleren, bedrijven moeten innoveren.’

8,3 miljard ton: zoveel plastic is er naar schatting tot nu toe wereldwijd geproduceerd. Meer dan de helft daarvan bevindt zich vandaag op stortplaatsen of in het milieu. Vermogensbeheerder NN Investment Partners publiceerde een studie rond eenmalig bruikbaar plastic, in 2015 goed voor 36 procent van de wereldwijde totale plasticproductie. Daaruit blijkt dat we op alle niveaus moeten samenwerken om tot doeltreffende oplossingen te komen. ‘Overheden moeten reguleren en stimuleren, bedrijven moeten innoveren’, zegt Faryda Lindeman, Senior Responsible Investment Specialist bij NNIP.

Overheden en consumenten

‘De overheid moet actie op bedrijfsniveau bevorderen. Nog te veel ondernemingen zijn niet duurzaam genoeg bezig met recycling: zeker in opkomende markten wordt plasticafval nog vaak illegaal gedumpt.’ Daarnaast kunnen internationale overheden consumenten ook aansporen om minder plastic te gebruiken en hen bewuster maken van het recyclingproces: via sensibiliseringscampagnes, belastingheffingen of statiegeld op petflessen.

‘Zodra bedrijven verantwoordelijk worden gehouden voor wat er achteraf met hun producten gebeurt, schenken ze meer aandacht aan het ontwerp en de recycleerbaarheid ervan.’
Faryda Lindeman
NN Investment Partners

Ook bedrijven moeten hun werking verbeteren. NNIP pakt het plasticprobleem aan bij de ondernemingen waarin het investeert. Dat gebeurt met een drieledige zelfontwikkelde strategie. Eerst en vooral moeten die bedrijven alle plastic aan het einde van hun levensduur inzamelen. ‘Zodra bedrijven verantwoordelijk worden gehouden voor wat er achteraf met hun producten gebeurt, schenken ze meer aandacht aan het ontwerp en de recycleerbaarheid van die producten’, stelt Faryda Lindeman.

‘We moedigen bedrijven ook sterk aan om manieren te vinden om meer gerecycled plastic in hun producten op te nemen. Tot slot hebben we innovatie nodig om de plasticindustrie duurzamer te maken: bijvoorbeeld met biologisch afbreekbare plastic of minder vervuilende plasticverwerkingsmethoden. Bedrijven laten hier kansen liggen die directe financiële en ecologische voordelen kunnen opleveren.’ 

Om samenwerking tussen alle niveaus te bevorderen, ontwikkelde NN Investment Partners zes prestatie-indicatoren (KPI’s). De vermogensbeheerder evalueert daarmee bedrijven en meet hun vooruitgang in de engagementdoelen. NNIP zoekt antwoorden op vragen als: hoe verloopt de samenwerking met alle belanghebbenden? Wat met hergebruik- en recyclingpraktijken? Hoe staat het met innovatieve verbeteringen rond productontwerp en verantwoorde productie?

Amsterdamse grachten

NNIP geeft ook zelf het goede voorbeeld. Voor zijn kantoren in Den Haag, werkte de vermogensbeheerder samen met Plastic Whale Circular Furniture: een organisatie die kantoormeubilair maakt met plastic dat opgevist werd uit de Amsterdamse grachten. ‘De circulaire tafels en stoelen in onze nieuwe boardroom zijn een tastbaar bewijs van onze verantwoordelijkheden als beleggers en organisatie’, zegt Faryda Lindeman.

‘Als verantwoordelijke belegger nemen wij de plasticsoep ernstig. Zelfs kleine inspanningen realiseren op de lange termijn een positieve verandering. Daarom blijven we verantwoord plasticgebruik en een duurzame plasticproductie bevorderen. Door onze eigen praktijken, maar ook door via ons engagement de plasticvervuiling aan te pakken bij de bedrijven waarin we beleggen. We meten ook constant de vooruitgang van die inspanningen, om hun positieve impact te maximaliseren.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.