Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Beleggers maken ondernemingen duurzamer

©NN Investment Partners

Bedrijfsverandering stimuleren en ondernemingen duurzamer maken? Dat kan via het uitoefenen van stemrecht op aandeelhoudersvergaderingen. Assetmanager NN Investment Partners (NNIP) engageert zich hier dagelijks voor. ‘Zo beïnvloeden we de onderneming en haar omgeving op een positieve manier.’

Algemene bedrijfsvraagstukken, ESG-prestaties of de bijdragen van een bedrijf aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen: afhankelijk van de onderneming en sector heeft het positieve engagement van NNIP betrekking op verschillende onderwerpen. Veiligheidsnormen, milieu-impact en de toegang tot hulpbronnen zijn bijvoorbeeld belangrijke factoren in de mijnbouwindustrie, sociale en arbeidskwesties zijn dan weer cruciaal in de consumentensector; en productaansprakelijkheid of omkoping is van belang in de gezondheidszorg.

Dialoog en communicatie

‘Onze beleggingsstrategieën hebben een actief karakter. Daarom praten onze analisten, portefeuillebeheerders en ESG-specialisten regelmatig met de ondernemingen waarin we beleggen’, zegt Faryda Lindeman, Senior Corporate Governance Specialist bij NN Investment Partners. ‘Tijdens die gesprekken stippen we aan dat ook de ondernemingen zelf er alle belang bij hebben om transparant over hun duurzaamheidsinspanningen te communiceren. Daarnaast willen we begrijpen hoe ze omgaan met duurzaamheidsrisico’s, en hoe ze hun businessmodel duurzamer kunnen maken.’

Wanneer actief de duurzaamheidsdialoog wordt aangegaan, werkt NNIP maximaal drie jaar met een bedrijf. Maar elke investering kan op elk moment heroverwogen worden. Bijvoorbeeld als ze onrustwekkende ESG-kwesties detecteren, of wanneer het management niet openstaat voor duurzaamheidsuggesties. Gelukkig staan de meeste bedrijven wél open voor duurzaamheidbekommernissen, en willen ze hierover de dialoog aangaan. En dat is maar goed ook, zegt Faryda Lindeman. ‘Want wanneer we niet meer in een bedrijf investeren, kunnen we niet langer invloed uitoefenen op belangrijke milieu-, maatschappe­lijke en bestuurlijke kwesties.’

Stemrecht: een cruciaal klantenvoordeel

Stemmen op aandeelhoudersvergaderingen is een van de beste manieren om gebruik te maken van de rechten als aandeelhouder. NNIP bewijst daarmee zijn actieve betrokkenheid in de ondernemingen waarin het investeert. Faryda Lindeman: ‘Dat speelt in het voordeel van onze klanten. Door te stemmen kunnen we een bedrijf controleren en positief beïnvloeden. We letten onder meer op de kwaliteit van de bestuursleden, het bedrijfsbestuur, personeelsverloningen en het effect daarvan op de financiële en niet-financiële prestaties van dat bedrijf.’

In 2018 stemde NNIP tijdens 2.118 aandeelhoudersvergaderingen over 26.839 agendapunten. Sommige agendapunten waren aandeelhoudersbesluiten, die niet naar voren gebracht werden door het management, maar door de aandeelhouders. Ze vormden een belangrijk onderdeel van de totale stemactiviteiten.

Positief voor iedereen

Ook hebben we vaker tegen managementvoorstellen gestemd, deels omdat we de klimaatverandering meer willen benadrukken, besluit Faryda Lindeman. ‘We stemden bijvoorbeeld tegen de benoeming van bestuursleden van koolstofintensieve bedrijven, die hun CO2-uitstoot niet wilden vrijgeven. Aan sommige andere bedrijven vroegen we om het Climate Action 100+ programma te ondertekenen, dat op 12 december 2018 tijdens de One Planet-klimaattop in Parijs werd gelanceerd. Tot slot steunden we ook veel aandeelhoudersbesluiten rond thema‘s als samenleving en milieu. Uiteindelijk wordt iedereen beter van onze aanpak: de bedrijven, onze klanten en de maatschappij.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.