Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Cyberbeveiliging: veel beleid, te weinig communicatie

©NN Investment Partners

De bedrijven waarin wij investeren, worden meer dan ooit beïnvloed door de technologische vooruitgang. Daarom is het cruciaal dat beleggers op de hoogte blijven van het technologiebeleid van bedrijven en overheden, vindt vermogensbeheerder NN Investment Partners. ‘Met de juiste informatie kunnen beleggers de impact van cybergebeurtenissen op de bedrijven waarin zij beleggen beter beoordelen.’

Bedrijven veranderen vandaag meer dan ooit onder invloed van nieuwe technologie. Denk maar aan banken die naar fintechbedrijven evolueren, de opmars van artificiële intelligentie, internethandel en de deeleconomie die nieuwe zakenmodellen vereist.

De interactie tussen technologie en maatschappij is een van onze belangrijkste engagementthema’s, verduidelijkt Faryda Lindeman van NN Investment Partners. ‘Daarin zitten thema’s als gegevensbescherming en cyberbeveiliging, het internet der dingen (IoT), automatisering en de rol van menselijke creativiteit.’

Risico’s en kansen

Technologie biedt bedrijven en overheden zowel risico's als zakelijke kansen. De technologische vooruitgang kan bedrijfsmodellen verstoren, maar ook nieuwe modellen creëren. Algoritmes kunnen de klantervaring verbeteren, maar ze kunnen ook te complex zijn en daardoor het rapporteren bemoeilijken. Ook de samenwerking tussen mens en machine beïnvloedt organisaties.

‘Bedrijven die geen gegevens openbaar maken rond hun cyberstrategie, zouden een goede werkwijze moeten garanderen.’
Faryda Lindeman
NN Investment Partners

In gesprek met bedrijven

In verschillende fasen van het beleggingsproces bespreken de experts van NNIP al die engagementonderwerpen, legt Faryda Lindeman uit. ‘Onze beleggingsexperts praten regelmatig met bedrijven. We behandelen niet alleen de risico’s, maar bekijken ook de kansen: voor nu en later.’

Sinds 2017 neemt NN Investment Partners deel aan een wereldwijde samenwerking rond cyberveiligheid, gecoördineerd door de VN. Meer dan 50 beleggers doen mee aan dit PRI-initiatief, dat zich richt op 65 bedrijven in de consumentensector, de gezondheidszorg en de financiële dienstverlening. Hoe kunnen beleggers bedrijven aanmoedigen om transparanter te zijn over hun cyberrisico’s? En hoe kunnen ondernemingen meer informatie geven over hun voorbereidingen en bescherming? Op zulke vragen worden antwoorden gezocht.

Technologische expertise

In dat project is NNIP coleider: in de dialoog met vier banken, een farmaceutisch bedrijf en een autofabrikant. Faryda Lindeman: ‘We checken de technologische expertise van deze ondernemingen en hun personeel, zodat we een beeld krijgen van de bedrijfsvoering. Bij veel bedrijven mist de raad van bestuur bijvoorbeeld nog iemand die verantwoordelijk is rond technologie en cyberveiligheid. Maar iemand die de nieuwste ontwikkelingen kent, is onmisbaar. Dat trachten we bedrijven duidelijk te maken. We stimuleren ook het aantrekken van mensen die al die technologische risico’s kunnen overzien.’

Communicatie

Voorlopig besluit NNIP dat bedrijven cyberveiligheid als een belangrijk bedrijfsrisico zien, maar dat weinig bedrijven communiceren over een effectief beleid, bestuurlijke structuren, samenstellingen van personeelsteams, details rond technische apparatuur en processen voor de aanpak van cyberdreigingen. ‘Het bestuur moet het voortouw nemen bij cyberveiligheid. Bedrijven die geen gegevens openbaar maken rond hun cyberstrategie, zouden een goede werkwijze moeten garanderen. Want beleggers hebben nood aan betere informatie om de impact van cybergebeurtenissen te kunnen beoordelen op de bedrijven waarin zij beleggen.’

Dat besef groeit, onder andere door nieuwe regelgeving en rapportagesystemen. Daarom blijft NNIP technologie én de nood aan inspanningen rond cyberveiligheid benadrukken. ‘Om beter de bereidheid van bedrijven en overheden te begrijpen, om de risico’s en kansen aan te pakken die samengaan met deze veranderingen, zullen we vandaag en morgen ook materiële technologische vraagstukken met hen bespreken’, belooft Faryda Lindeman.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.