Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Bier uit het hart van Brussel

©Jonas Roosens

De microbrouwerij Brussels Beer Project opent eind 2020 in Anderlecht een tweede productie-eenheid. De eerste ging vijf jaar geleden van start in de Dansaertstraat, met steun van KBC Brussels. De oprichters zien de toekomst van Brusselse brouwerijen en ondernemingen positief tegemoet.

Met biertjes als Grosse Bertha, Delta IPA en Babylone maakt de Brusselse microbrouwerij Brussels Beer Project (BBP) sinds 2013 furore. Olivier de Brauwere en Sébastien Morvan startten hun project in hartje Brussel, in de Dansaertstraat. Voor de productie moesten ze een beroep doen op de installatie van andere brouwers.

Toen ze zelf een brouwerij wilden oprichten, kwamen ze financieel creatief uit de hoek, vertelt Morvan. ‘We hadden we 1 miljoen euro nodig. Naast ons spaargeld klopten we aan bij het gewest voor subsidies. Daarnaast richten we het crowdfundingsplatform ‘Beer for Life’ op waarbij elke sponsor jaarlijks recht heeft op twaalf bieren. Dan nog kwamen we geld tekort.’

Brussels Beer Project team.

Brussels Beer Project in cijfers
  • 3 tap rooms in Brussel, Parijs en Tokio
  • 16 personeelsleden in de brouwerij in de Dansaertstraat
  • 3.300 crowdfunders
  • Meer dan 30 bieren per jaar
  • Meer dan 150 verkooppunten

Voor het ontbrekende kapitaal klopten de oprichters aan bij banken. ‘Het project stond toen nog in zijn kinderschoenen en bij KBC Brussels kregen we het snelst gehoor. We hebben het geluk dat we samenwerken met een goede adviseur die we volledig vertrouwen. Hij geloofde van in het begin in de slaagkansen van ons project. Hij heeft ervoor gezorgd dat we een lening kregen en dat we onze brouwerij in 2015 konden openen.’

KBC Brussels zit ook mee aan de onderhandelingstafel over de tweede brouwerij aan het Anderlechtse Biestebroekdok. ‘We zijn tevreden over onze open en eerlijke relatie met KBC Brussels, maar de gesprekken over een nieuwe financiering zijn nog niet rond. Voor beide partijen is het te vroeg zich al vast te pinnen.’

Sterk verhaal

Volgens de energieke ondernemer bestaat er geen wonderrecept om een project te laten slagen. Elk project en elke ondernemer is anders, maar er zijn elementen die het succes bevorderen. ‘Het is noodzakelijk je te omringen met betrouwbare en getalenteerde partners die dezelfde visie en ondernemingszin hebben en die er net zo hard voor willen gaan, maar ook plezier willen beleven. Ook externe steun is cruciaal. Wij werden heel goed begeleid door hub.brussels, het Brussels agentschap voor de ondersteuning van het bedrijfsleven, en door Netwerk Ondernemen.’

‘Als ondernemer moet je er zelf voor zorgen dat je verhaal verteld wordt'.
Sébastien Morvan
Mede-oprichter Brussels Beer Project

‘Als ondernemer voel je je soms geïsoleerd. Je moet beseffen dat je niet de eerste, noch de laatste bent die dat meemaakt. En je staat er niet alleen voor. Je slagen hangt af van hoe sterk je zelf gelooft in je project. Zeg niet "misschien werkt dit", maar zeg vol overtuiging "dit wordt een fantastisch succes". De eerste limiet is de limiet die je jezelf oplegt. Als die eerste opduikt, verschijnt er een tweede, een derde, enzovoort. De uitdaging is de barrières te doorbreken. Wees niet bang groots te dromen.’

‘Het is ook belangrijk gezien en gehoord te worden. Als ondernemer moet je er zelf voor zorgen dat je verhaal verteld wordt. We genieten een fantastische luxe die tien jaar geleden nog niet bestond. Dankzij de sociale media hebben wij nog geen cent betaald om media-aandacht te krijgen. Wij geloven sterk in het concept van earned media. Als je een goed verhaal hebt, wordt er automatisch over geschreven en gesproken.’

Dynamische groei 

Volgens Morvan vormt concurrentie van andere microbrouwerijen geen belemmering, integendeel. ‘Er is nog genoeg ruimte voor nieuwe brouwerijen. Decennia telde Brussel maar één brouwerij, Cantillon. We moeten deze dynamische groei voortzetten. Brussel kan het kloppende hart van een cluster aan brouwerijen worden.’

'Ik ben een trotse Brusselaar. Er valt hier nog zoveel te doen!
Sébastien Morvan
Mede-oprichter Brussels Beer Project

Er beweegt iets in Brussel, vindt de jonge brouwer. Hij spreekt zelfs van een opkomende ondernemersmentaliteit. ‘Als ik onze hoofdstad vergelijk met steden als Londen, Parijs en Berlijn merk ik dat de ondernemerscultuur bij ons van nature minder aanwezig is, maar dat verandert. Steeds meer mensen smijten zich in het avontuur. De nieuwe generatie is duidelijk dynamisch. Subsidies die elders misschien niet bestaan, maken van Brussel een aantrekkelijke plek om te ondernemen. Ik ben ervan overtuigd dat de steun van de stad en het gewest de ondernemingszin stimuleren, ook al zit die er bij ons niet ingebakken. Ik ben een trotse Brusselaar. Er valt hier nog zoveel te doen!’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.