Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Deelfinanciering op maat van kmo's

‘Crowdlending richt zich op kmo’s die een gezonde activiteit van minstens twee jaar hebben’ zegt Xavier de Troostembergh. ©Studio Dann

Er duiken steeds nieuwe alternatieven op voor de traditionele bedrijfsfinanciering. Crowdlending is een variant van crowdfunding. Ze is een goede keuze voor kmo’s die extra middelen nodig hebben voor een specifiek project.

Bolero Crowdfunding is het deelfinancieringsplatform van KBC Groep. Het bestaat sinds 2015 en biedt kmo’s de kans vers kapitaal op te halen van particulieren, al dan niet cliënten van de bank. ‘Het grootste aandeel van onze business halen we uit crowdlending’, verduidelijkt Xavier de Troostembergh, business development manager van Bolero Crowdfunding. ‘Daarmee richten we ons op kmo’s die een gezonde activiteit van minstens twee jaar kunnen voorleggen, maar die extra financiering nodig hebben om te groeien. We bieden hen obligaties die achtergesteld zijn of niet aan een banklening. De kmo’s die op ons een beroep doen, moeten in staat zijn een lening af te betalen. Vandaar dat crowdlending niet interessant is voor starters.’

Bolero in cijfers
  • 28.953 leden
  • 25 gefinancierde projecten
  • 3,23 miljoen euro geïnvesteerd sinds 2015

KBC Brussels en zijn platform Bolero Crowdfunding staan open voor alle soorten ondernemingen en investeringen. Samen vormen ze een community van bijna 29.000 leden. De kmo die vers kapitaal wil aantrekken moet eerst een campagne-aanvraag indienen via de website of een agentschap van KBC Brussels. Een medewerker van Bolero Crowdfunding neemt vervolgens polshoogte bij het betrokken bedrijf. Hij analyseert vooral de financiële kant van het verhaal zodat hij een correcte inschatting kan maken of de kmo gezond is. Vertrouwen in het management is daarbij van vitaal belang.

Nationale zichtbaarheid

Crowdlending kan een brede waaier aan bestemmingen financieren: van het verkrijgen van bedrijfskapitaal tot de aankoop van vastgoed of de bouw van een opslagplaats. En dan hebben we het nog niet over marketing gehad, dat vormt een wezenlijk onderdeel van deelfinanciering. Als de financieringsaanvraag is aanvaard, moet de kmo een investeringsdossier opstellen die op het platform van Bolero Crowdfunding verschijnt. De 28.953 ingeschreven leden krijgen daarna een e-mail over het nieuwe project. ‘Vlot financiële middelen vinden is natuurlijk fantastisch, maar dit soort campagne betekent ook een niet te verwaarlozen marketingtroef.’

‘De kmo’s krijgen 60 dagen om hun wervingsdoelstelling te behalen. Er is altijd een minimum- en maximumbedrag. Meestal halen ze die ondergrens snel. Als het plafond is bereikt, gaan de extra fondsen rechtstreeks terug naar de investeerder.’ Investeren kan tot maximum 5.000 euro, in een onbeperkt aantal projecten.

'Crowdfunding is een gezond en betrouwbaar alternatief voor de traditionelere investeringen.’
Xavier de Troostembergh
Business Development Manager bij Bolero Crowdfunding

De projecten op Bolero Crowdfunding verschijnen in het Nederlands en het Frans zodat elke onderneming in het hele land weerklank vindt. ‘Een groot aandeel van onze leden zit in Vlaanderen. Onlangs haalde een van onze Franstalige klanten, Abbie & Rose, 100.000 euro binnen. Dit label van casual hemden wilde naambekendheid in Vlaanderen en dat is gelukt, dankzij ons platform. Tegelijk verbeterde het merk zijn zakencijfer. Voor KBC Brussels is dat een bevestiging van de meerwaarde die onze community van investeerders biedt aan de ondernemingen die ze ondersteunt.’

Crowdlending en crowdfunding hebben de wind in de zeilen. ‘We merken dat de leden van het platform Bolero Crowdfunding systematisch investeren’, besluit De Troostembergh. ‘Het bewijst dat ze geloven in deze nieuwe vorm van investeren. Nochtans hinkt ons land wat achterop. We moeten de bedrijfsleiders en de professionals die hen ondersteunen, zoals boekhouders, fiscalisten, enz., warm maken voor het concept crowdfunding/crowdlending. Het zijn gezonde en betrouwbare alternatieven voor de traditionelere investeringen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.