Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Een succesvol ecosysteem voor start-ups

CitizenLab wordt ondersteund door KBC. ©CitizenLab

‘Een onbetaalbare leerschool’, noemen de Brusselse deelnemers Start it @KBC. Het platform voor prille ondernemers met een innovatief zakenmodel groeide in vijf jaar uit tot het grootse start-ups ecosysteem van België.

Start it @KBC, met een belangrijke uitvalsbasis in Brussel, lanceert twee keer per jaar een oproep aan start-ups met een vernieuwend zakenidee. De inzendingen worden door een multidisciplinair team beoordeeld op o.a. schaalbaarheid, innovatie en coachability van het team. Die bepaalt wie van de honderden kandidaten toegang krijgt tot het groeiprogramma van twaalf tot achttien maanden. Jaarlijks krijgen tot 150 start-ups deze kans.

‘We bieden beginnende ondernemers de kans een eigen zaak uit de grond te stampen’, vertelt Anna Thomlinson, Managing Director bij Start it @KBC. ‘De geselecteerden krijgen om te beginnen een gratis werkplek in een van onze Start it-gebouwen, zoals dat in hartje Brussel. Ze volgen opleidingen in onze ‘start-up academy’ en worden begeleid door mentoren. De start-ups werken allemaal onder hetzelfde dak. Daardoor kunnen ze volop netwerken en interessante kruisbestuivingen maken.’

'Zonder het netwerk hadden we wellicht nooit zo snel kunnen internationaliseren'.
Wietse Van Ransbeeck
CEO van CitizenLab

‘Je maakt er deel uit van een echte community’, vindt Wietse Van Ransbeeck. Hij is medebezieler van het in Brussel opgerichte CitizenLab, een burgerplatform waardoor de inwoners van steden en gemeenten inspraak krijgen in maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen.‘Wij start-ups leren er van elkaar en we krijgen de kans interessante zakenpartners te ontmoeten. Het netwerk waarin je terechtkomt is erg waardevol. Zonder dat netwerk hadden we wellicht nooit zo snel kunnen internationaliseren. Wij werken vandaag samen met 75 lokale overheden: van Brussel tot Vancouver.’

Mentors & coaching

Start-ups krijgen aan het begin van het programma minstens één mentor toegewezen, op basis van hun activiteit en de sector waarin ze actief zijn.‘De mentor beantwoordt vragen en geeft persoonlijk advies over ondernemingsvormen, hoe je potentiële klanten benadert, marketing en de aanwerving van personeel’, zegt Anna Thomlinson. Een bedrijf dat bijvoorbeeld blockchain wil gebruiken, kan via zijn mentor te weten komen welke registraties en licenties het nodig heeft.’ Als een start-up zich focust op B2B-activiteiten, dan kan de mentor hen ook in contact brengen met medewerkers van de bank.

‘Als de technologie of diensten van de start-ups interessant zijn voor KBC, dan worden wij zijn klant. We hebben onlangs nog een pilootproject opgezet om zulke samenwerkingen beter uit te bouwen.’

Eigen academie

Daarnaast voorziet Start it @KBC in knowhow. Start-ups kunnen hun vaardigheden ontwikkelen via workshops en cursussen. ‘Daarin heb ik ontzettend veel bijgeleerd over hoe je een product het beste verkoopt’, vertelt Jacob Gloser. Hij bedacht eind vorig jaar vanuit Brussel GoTennis. Een online platform waarmee tennisspelers zonder abonnement in Europese steden per spel een sportveld kunnen reserveren.

'Dankzij Start It @KBC zijn mijn sales-vaardigheden verscherpt'.
Jacob Gloser
CEO van GoTennis

‘Tijdens die verkooptraining kreeg ik onder meer het advies tijdens productpresentaties bij een nieuwe klant de focus te leggen op de eerste drie slides. Die moeten aantonen dat ons product innovatief is, dat er een nood aan is en dat iedereen mee aan boord wil stappen. Mijn sales-vaardigheden zijn verscherpt. Dit is een onbetaalbare leerschool.’ Ook de communicatiekanalen van Start it @KBC vindt Wietse Van Ransbeeck een niet te onderschatten voordeel. ‘We kregen persaandacht en werden in de schijnwerpers geplaatst tijdens evenementen. Dat zijn kansen en mogelijkheden die je als start-up moeilijk tot onmogelijk krijgt zonder grondige ondersteuning.’

‘We zijn er sinds kort ook voor gevestigde innovatieve bedrijven’, geeft Anna Thomlinson nog mee. ‘Die kunnen met een team of een interne start-up meedingen naar een plaatsje in ons acceleratieprogramma. Dat leidt de komende jaren tot nieuwe samenwerkingsverbanden met grote bedrijven en een nog sterker ecosysteem’.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.