Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Slimme mobiliteit moet de Brusselse economie op peil houden

©Belga

Slimme mobiliteit is een noodzaak om de werkgelegenheid en de economische activiteit in Brussel op peil te houden. Fietsleasing, nieuwe manieren van autodelen en een flexibel gebruik van het openbaar vervoer bieden oplossingen voor het toenemende fileprobleem.

Automobilisten stonden vorig jaar in de Brusselse spits gemiddeld 39 uur volledig stil. De ochtend- en avonddrukte groeit dichter naar elkaar toe. Ter hoogte van Jette, zowat de meest filegevoelige plek van ons land, is het zowat de hele dag aanschuiven. Een cruciaal deel van dat verkeer in Brussel komt van de vele pendelaars. 

Kristof is fietsadvocaat in Brussel. ©KBC Brussel

Als we niets ondernemen, remt het substantieel groeiende fileprobleem de bedrijvigheid en het aantal banen in Brussel af, zegt Kristof Huysecom. Hij adviseert als expert bij KBC, ondernemingen, openbare besturen en klanten over slimme mobiliteitsoplossingen. ‘Brussel mist een beetje de totaalaanpak op mobiliteitsvlak in vergelijking met steden als Gent, Antwerpen en Hasselt. Wegenwerken zijn in de hoofdstad niet altijd optimaal op elkaar afgestemd, denk maar aan de vele werkzaamheden in de tunnels en de ingrepen rond de Auguste Reyerslaan.’ Tevens is de fiets nog steeds fel in de verdrukking in Brussel centrum, waardoor er tal van opportuniteiten op de korte afstand gemist worden.

Koning fiets

Steeds meer bedrijven worstelen met het oververzadigde autoverkeer in onze hoofdstad. Volgens Kristof Huysecom moeten we de verkeersinfarcten counteren met slimme mobiliteitsoplossingen. ‘Decentraal werken is zeker een oplossing. Als meer mensen occasioneel tot geregeld van thuis werken, dan ontlasten we de Brusselse wegen. Bedrijven geven ook een positief signaal aan hun werknemers als ze het gebruik van de fiets stimuleren. Bijvoorbeeld vanaf een treinstation of pendelparking naar het werk, en weer terug.’

'De laatste tijd zetten we zo’n 1 000 tweewielers per maand op de weg.'
Kristof Huysecom
Mobiliteitsexpert bij KBC Bank en Verzekeringen

Gevaarlijke kruispunten en het ontbreken van fietspaden maken van fietsen in Brussel bij momenten een hachelijke onderneming. Om dit vervoermiddel aantrekkelijker te maken, moet er een inhaalbeweging komen in een betere en veiligere fietsinfrastructuur. ‘Toch kijken ondernemingen niet de kat uit de boom. De voorbije jaren zag ik steeds meer ondernemingen de fiets aanprijzen bij hun personeel. Vooral fietsleasing zit stevig in de lift.’

Bij fietsleasing huren werknemers een fiets voor een bepaalde periode, meestal drie jaar. In die prijs zit het gebruik van een fiets naar keuze, een jaarlijkse onderhoudsbeurt, een verzekering voor schade en diefstal, alsook pechbijstand. Er zijn ook financiële voordelen: voor een maandelijkse nettoloonruil van 25 euro, krijgt de werknemer het gebruiksrecht over een fiets met een winkelwaarde van ongeveer 2.000 euro. ‘Voor de werkgever is deze oplossing budgetneutraal. De werknemer krijgt toegang tot het type fiets en het merk van zijn keuze. Lokale fietsenmakers staan in voor herstellingen en onderhoud. En het autoverkeer wordt ontlast. Deze formule slaat aan, merken we een jaar na de lacering. De laatste tijd zetten we zo’n 1 000 tweewielers per maand op de weg.’

Multi-mobiliteit

Het klassieke carpoolen zit zowat aan zijn plafond, meent Huysecom. Nieuwe vormen van autogebruik spelen in op de hedendaagse vormen van werken: met steeds flexibelere werkuren en –locaties. ‘Autodelen moet rekening houden met de agenda van de gebruikers, het verkeer en zelfs het weer. Dat wil zeggen dat je moet rijden op het ogenblik dat het je uitkomt. Systemen als Cambio, DriveNow en het onlangs in Antwerpen gelanceerde Poppy spelen in op deze nieuwe maatschappelijke noden. Ze vormen een waardig alternatief om de (bedrijfs)wagen thuis te laten.’ 

Als werknemers beseffen dat een bedrijfswagen niet altijd de snelste oplossing is, dan kunnen we de verkeersknoop zeker ontwarren.
Kristof Huysecom
Mobiliteitsexpert bij KBC Bank en Verzekeringen

Bedrijven en werknemers die hun vervoer nog flexibeler willen organiseren, kunnen kiezen voor de Olympus-oplossing. Met deze smartphone-applicatie kunnen gebruikers op elk tijdstip en elke locatie vrij switchen tussen bijvoorbeeld de trein, de fiets, de bus, de tram en de deelauto. Dit is een mobility as a service-applicatie, verduidelijkt Huysecom. ‘Essentieel is uiteraard een goede routeplanner, die elk traject van A naar B zo efficiënt mogelijk uitstippelt. Deze toepassing heeft het potentieel om een mentaliteitsverandering in woon-werkverkeer op gang te brengen. Als werknemers en werkgevers beseffen dat een bedrijfswagen niet noodzakelijk altijd de beste en snelste oplossing is, dan kunnen we de verkeersknoop in Brussel zeker ontwarren.’  

Tot slot is er nog één belangrijke maatregel nodig om het mobiliteitsprobleem in Brussel, en bij uitbreiding in de rest van ons land, op te lossen. ‘De overheid kan geen gebruik maken van loonruil om haar eigen personeel bijvoorbeeld een leasingfiets aan te bieden. Daarmee gaat een enorm potentieel verloren. Stel je voor dat het personeel van ziekenhuizen, scholen, universiteiten en lokale ambtenaren dat wel zou kunnen. De impact op onze mobiliteit zou enorm zijn.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.