Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

2019 of het jaar van de normalisatie

Igor de Maack - Beheerder en woordvoerder van het beheer ©DNCA

Outlook H1 2019

Kondigt het eerste kwartaal van 2019 zich eerder als stabiel of als hectisch aan?

Zoals wel vaker willen beleggers dat de laatste trends zich voortzetten om hun prognoses te kunnen maken. De economische context zal normaal gezien niet drastisch veranderen tijdens het eerste halfjaar. De mondiale groei was begin 2018 over zijn hoogtepunt heen en normaliseert naar een correct ritme (3,7 % volgens de FMI). De risicoperceptie is wél veranderd: in de eerste plaats de afwezigheid van liquiditeit in bepaalde activaklassen (krediet, opkomende markten, small & mid caps) en ook de toename van macro-strategische kwesties (handelsoorlog, brexit, Italië). De Europese aandelen worden nog steeds als de pest gemeden op de grote markten van risicovolle activa. Zodra de obstakels van de brexit en de Italiaanse begroting van de baan zijn, is de kans reëel dat de wereld de eurozone opnieuw bekijkt als ‘een goede belegging’.

De markten moeten in 2019 leren leven met minder liquiditeit en met een genormaliseerd ritme van economische groei. Dit wijst niet noodzakelijk op negatieve prestaties in 2019, maar wel op een aanpassingsfase die volatiliteit met zich zal meebrengen. In dat geval moeten we daarvan profiteren, en wel op de Europese aandelenmarkten.
Igor de Maack
Beheerder en woordvoerder van het beheer

Duurzame beleggingen: hoe kies je er de best presterende uit?

Duurzame beleggingen worden langzamerhand een strategisch plan voor veel institutionele beleggers. De term ‘duurzaam’ mag dan wel vaak te pas en te onpas worden gebruikt, toch moeten we beseffen dat ondeugdelijk bestuur, ecologische schandalen of een verslechterde sociale sfeer vaak tot economische rampen, zelfs tot faillissementen leiden. Het lijkt dus cruciaal dat beheerders deze criteria opnemen in hun beleid. Dit moet echter pragmatisch gebeuren, niet dogmatisch: ondernemingen ontmoeten, beoordelen, nagaan welke evoluties ze doormaken en beschikken over een informaticatool die controverses identificeert en de beheerder attent maakt op de markten die moeten worden gevolgd om deskundigheid op het vlak van duurzaam beleggen te kunnen opbouwen. De eindklant moet dus nagaan of de duurzame beleggingen passen binnen een concrete logica en niet binnen een puur commerciële en marketinggerichte logica.

Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.