Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Bij risicobeheer moet je de niet-lineaire trajecten begrijpen

Didier Saint-Georges, Managing Director en Member of the Strategic Investment Committee bij Carmignac

Carmignac

Hoe heeft de crisis van 2008 u geholpen om deze covid-19-crisis beter te beheersen? Welke beleggingslessen van toen heeft u kunnen toepassen?

Ook al gaat het om uiteenlopende situaties, de ervaring die we opdeden bij de aanpak van de crisis in 2008 was nuttig om de voorbije maanden goed door te komen. Om te beginnen, verstonden we dat de crisis exponentieel uitbreidde. In 2008 zagen we een wereldwijde crisis ontstaan die begon met een groot bankfaillissement. Die was het gevolg van een domino-effect in een onderling sterk geconnecteerd systeem. We moesten ons risico dus snel beperken. Wie dit keer de versnellingsfase van een virale besmetting onderschatte, is ook nu snel in de val gelopen. Voorts heeft de crisis van 2008 de centrale banken geleerd dat ze de markten moeten beschermen om een financiële crisis te vermijden. En de regeringen leerden dat dit niet volstond om de economie te ondersteunen. In deze crisis merkten we vanaf midden maart dat de landen die les goed hadden geleerd. Dat was belangrijk, want daardoor konden ze anticiperen door een sterke monetaire en budgettaire steunmaatregelen in gang te zetten.

'De crisis van 2008 heeft de centrale banken geleerd dat ze de markten moeten beschermen om een financiële crisis te vermijden'

Didier Saint-Georges
Managing Director en Member of the Strategic Investment Committee bij Carmignac

Advertentie

Hoe ziet u de tweede jaarhelft tegemoet? Bent u eerder optimistisch of pessimistisch?

In het derde kwartaal kunnen de gezinnen en de bedrijven weer op adem komen nadat ze drie maanden verplicht de pauzeknop moesten indrukken. Vanaf het vierde kwartaal rijzen twee vragen: hoe groot zal de economische activiteit zijn in 2021, en wat willen de overheden en centrale banken nog meer doen om de markten te ondersteunen? Wij vrezen dat het antwoord op beide vragen zal teleurstellen. Daarom gaan we wellicht profiteren van de heropleving van het derde kwartaal om winst te nemen op de cyclische aandelen en ons weer focussen op groeiaandelen met een sterke uitstraling.

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.