Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Artificiële intelligentie: een commercieel haalbare optie?

©Micha Theiner

Capital Group

Zullen op AI gebaseerde beleggingsstrategieën in de toekomst vaker voorkomen?

Hoewel de S-curve - langzame groei, dan zeer snelle groei en vervolgens een plateau -  net is begonnen, zijn steeds meer analisten en portefeuillebeheerders van Capital Group ervan overtuigd dat we een scharniermoment naderen waarop AI het in de technologiesector lijkt te gaan overnemen van mobiel en cloud. Bedrijven die AI gebruiken om hun producten te differentiëren of hun productiviteit te verhogen, zouden de komende jaren weleens een aanzienlijk voordeel kunnen hebben.

Advertentie

De technologie- en kennissector zijn in dit verhaal voor de hand liggend. Maar ook andere sectoren zouden van AI kunnen profiteren: logistiek, gezondheid (ontwikkeling van geneesmiddelen en analyse van medische beelden), verzekeringen, olie en gas (via satellietbeeldanalyse), nutsbedrijven (voor netwerk- en belastingbeheer) en autonome landbouw. AI-strategieën zouden een veel belangrijker onderdeel van bedrijfsanalyses kunnen worden.

We bekijken de gevolgen van AI-investeringen in drie fasen: nu, binnenkort en later.

Julie Dickson
Invest director bij Capital Group

‘Wij bekijken de gevolgen van AI-investeringen in drie fasen: nu, binnenkort en later’, zegt Julie Dickson, invest director bij Capital Group. ‘Hoewel "nu" fascinerend is, blijven de mogelijkheden beperkt. "Binnenkort" staat AI op het punt om op te stijgen; we houden de sectoren die betrokken zouden kunnen zijn nauwlettend in de gaten. "Later" is het aan die technologie die al onze verwachtingen kan overtreffen. Wat dit voor de wereld zal betekenen valt nog te bezien, maar wij denken dat de sleutel voor portefeuillebeheerders ligt in het samenwerken met de bedrijven die het best geplaatst zijn om met die toekomstige ontwikkelingen om te gaan.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.