Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Bij ons kies je zelf je functietitel'

Ann Flipkens, chief inspiration officer bij Branded.Careers

‘We moeten onze carrière opbouwen rond ons leven in plaats van ons leven rond onze carrière’, zegt Ann Flipkens van het employer branding agentschap Branded.Careers. ‘Boeiende belevenissen en zelfontwikkeling zijn belangrijker dan een dikke portefeuille. Al moet de verloning natuurlijk wel oké zijn.’

We make you smile on a Monday morning. Dat is onze missie’, zegt Ann Flipkens. ‘De manier waarop je medewerkers hun werkdag beleven, bepaalt jouw imago. Als werkgever, maar ook bij klanten, leveranciers en andere stakeholders.’

Zelf is ze chief inspiration officer. ‘Bij ons kies je zelf je functietitel. ‘Ik houd me bezig met de employer branding-strategie van bedrijven, en dit voor de volledige employee lifecycle.’

Geen war for talent

‘Een organisatiecultuur kan maar succesvol zijn als ze een coherent verhaal vertelt dat alle medewerkers dragen en waar iedereen ambassadeur van is. Dat werkt kostenbesparend bij aanwervingen. Als je een duidelijk verhaal vertelt en je je durft te onderscheiden, trek je kandidaten aan die jouw waarden onderschrijven. Dan hoef je misschien maar drie personen te interviewen in plaats van twintig’, zegt Flipkens.

In een war for talent geloof ik niet. Je moet gewoon zorgen dat je je onderscheidt en dat talent daarom voor je kiest.
Ann Flipkens
chief inspiration officer bij Branded.Careers

‘In een war for talent geloof ik niet. Er is talent genoeg in de markt en in de wereld. Je moet gewoon zorgen dat je je onderscheidt en dat talent daarom voor je kiest.’

Rekensom

Volgens Flipkens heeft de coronacrisis het verschil tussen werkgevers nog aangescherpt. ‘Veel medewerkers hebben tijdens de lockdown het rekensommetje gemaakt over hun werk en carrière. De uitkomst is niet altijd in het voordeel van de werkgever.’

White paper: uitdagingen na de coronacrisis

De coronacrisis verstoort het bedrijfsleven en katapulteert de bedrijfswereld naar een nieuw normaal. Welk type managers hebben we daarvoor nodig? Hoe gaan we mensen belonen en motiveren?

Om u te helpen bij het beantwoorden van al deze vragen, stelden wij deze whitepaper samen.

Als gulden regel noemt Flipkens authenticiteit. ‘Het gaat om veel meer dan een visie en een missie tegen de muur te hangen. In België lopen we daarin vaak achter. Bedrijven denken vaak aan het kostenplaatje van zo’n strategie maar tegelijk investeren ze gigantische bedragen in uitzendkantoren om telkens weer nieuwe mensen aan te werven. We hebben nog een lange weg te gaan (lacht).

 

Micromanagement

Als je eenmaal het juiste talent hebt aangetrokken, hoe kan je die mensen dan bij je houden? ‘De coronacrisis heeft nog maar eens aangetoond dat micromanagement niet werkt. Een te grote focus op acht uren per dag werken, vijf dagen per week, dat werkt niet. Vertrouw je mensen en de output zal wel komen. Laat ze zelf invullen wanneer ze het beste werken. Als je vertrouwen geeft, zullen ze vanzelf de juiste dingen doen.’

‘Dat wil niet zeggen dat er niet geëvalueerd kan worden, maar vertrek daarvoor vanuit je bedrijfswaarden. Timings, budgetten, KPI’s, deadlines,… daarvoor bestaan meetsystemen. Investeer zelf vooral in het menselijke. Praat met je mensen, zorg dat ze bij je organisatie horen, dat ze je waarden onderschrijven en trots zijn om voor je te werken.’

Timings, budgetten, KPI’s, deadlines… daarvoor bestaan meetsystemen. Investeer zelf vooral in het menselijke.
Ann Flipkens
chief inspiration officer bij Branded.Careers

90.000 uur werken

‘Natuurlijk moet een loon in orde zijn, maar daarnaast geloof ik sterk in beloning op een andere manier, in beleving. Dat kan zowel collectief als individueel als je bepaalde doelstellingen behaalt. Zo beloont een van onze klanten zijn medewerkers met extra opleidingsdagen als ze bijdragen aan de kernwaarden van het bedrijf. Helaas stoot je vaak op wettelijke bezwaren. Je kan niet zomaar alle soorten beloningen voorzien. Gelukkig bedenken vele bedrijven creatieve oplossingen. Waarom zou je een medewerker die om opslag vraagt om meer te kunnen reizen niet voorstellen om voor jouw bedrijf vaker naar het buitenland te trekken of daar een tijd te gaan wonen?’

‘Tijdens ons leven werken we gemiddeld 90.000 uur. Dan mag het toch wel fijn zijn zeker? Als je op zaterdagmiddag al begint te balen dat je op maandag weer moet werken, zit er iets grondig fout. Je moet een carrière opbouwen rond een leven in plaats van een leven rond een carrière.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.