Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Bijna iedereen vindt het tijd om aan welzijn te werken'

Elke Van Hoof, klinisch psycholoog: ‘Bedrijven werken erg ad hoc aan welzijn. Er is te weinig langetermijnvisie.’

Uit een bevraging van Partena Professional bij 1.500 werknemers en 500 HR-professionals blijkt dat de focus van HR op wellbeing moet liggen. Want er is meer dan één manier om het werk gedaan te krijgen.

HR maakt het grootste verschil op de werkvloer door in te zetten op het welbevinden van medewerkers. We schatten de impact van wellbeing zelfs sterker in dan die van empowerment en samenwerken.

 

‘Die resultaten zien we ook in onze onderzoeken’, zegt Elke Van Hoof, klinisch psycholoog en oprichtster van Huis voor Veerkracht, een expertisecentrum rond welzijn op het werk. ‘Het aantal werkgevers dat zegt dat welzijn van medewerkers belangrijk is, is de laatste jaren meer dan verdubbeld: van 32 procent in 2019 naar 70 procent vandaag. Zo goed als iedereen (94%) vindt het tijd om binnen de organisatie welzijnsplannen te ontwikkelen.’

Uit onze onderzoeken blijkt dat slechts vier op de tien werknemers bereid zijn om zelf in hun welzijn te investeren.
Elke Van Hoof
klinisch psycholoog

Brandjes blussen

Volgens Van Hoof hebben zes op de tien Belgische bedrijven vandaag nog geen uitgewerkte wellbeing policy. ‘En als ze die al hebben, zetten de meeste ondernemingen hoofdzakelijk in op preventie of het opvangen van medewerkers die alarmsignalen vertonen. Bedrijven werken erg ad hoc aan welzijn. Als iemand stress ervaart door telewerk, volgt 8er een webinar. Er is te weinig langetermijnvisie.’

 

‘In plaats van brandjes te blussen, moeten ondernemingen nadenken over hoe ze werkplezier en welzijn kunnen stimuleren. Wie dat geïntegreerd aanpakt, krijgt werknemers die gemotiveerder en efficiënter aan de slag gaan en blijven. Welzijn heeft ook een impact op het absenteïsme.’

Subtiele duwtjes

70%
Welzijn
Het aantal werkgevers dat zegt dat welzijn van medewerkers belangrijk is, is de laatste jaren meer dan verdubbeld: van 32 procent in 2019 naar 70 procent vandaag.

De juiste klemtonen leggen in een welzijnsbeleid, start met vragen wat werknemers verwachten en werknemers ervan bewustmaken dat ze zelf iets kunnen doen. ‘Welzijn is een gedeelde verantwoordelijkheid’, zegt Van Hoof. ‘Uit onze onderzoeken blijkt dat slechts vier op de tien werknemers bereid zijn om daar zelf in te investeren.’

Aan alle werknemers dezelfde oplossingen aanbieden, is geen goed idee. Elke Van Hoof: ‘Mensen met een lage vitaliteit en een lege batterij hebben andere noden dan werknemers met een motivatiedip. Onder andere via communicatie kunnen bedrijven medewerkers subtiele duwtjes geven en ze aansporen tot gedrag dat hun welzijn bevordert.'

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.