Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Coronacrisis versnelt het ondernemersvirus bij starters

Lode Uytterschaut, ceo Start it @KBC

Dat sommige businessideeën crisisbestendig zijn, of zelfs floreren in moeilijke tijden, ondervindt Start it @KBC. De grootste accelerator in België verwelkomt sinds het begin van de coronacrisis 130 nieuwe starters. ‘220 start-ups kwamen hun idee voorstellen: een absoluut record.’

Never waste a good crisis’, zei Winston Churchill ooit. Tijdens een crisis worden mensen en ondernemingen vaak vindingrijk. Ze zien mogelijkheden en kansen die ze anders misschien laten liggen. Dat ondervindt ook Start it @KBC, dat al meer dan zes jaar ondernemers en start-ups met innovatieve ideeën begeleidt en promoot. ’30 procent van de door ons ondersteunde start-ups is fors gegroeid tijdens de coronaperiode’, becijferde Lode Uytterschaut, CEO en oprichter van Start it @KBC.

Nieuw businessmodel

Een voorbeeld is het Antwerpse MeetMatch, dat via software en artificiële intelligentie automatisch bepaalt met welke personen u best een gesprek aanknoopt tijdens (online-)netwerkevents. Het bedrijf groeide de voorbije maanden van vijf naar vijftien medewerkers.

30 procent van de door ons ondersteunde start-ups is fors gegroeid tijdens de coronaperiode
Lode Uytterschaut
ceo en oprichter van Start it @KBC

Lode Uytterschaut: ‘Ook Dare to Date is flink gegroeid in deze moeilijke periode. Deze start-up beheert het grootste offlinedatingplatform in ons land. Door de coronacrisis zijn ze in een weekend geswitcht van offline naar online. Zo konden ze hun klanten blijven servicen. Tegelijk hebben ze Ciao, een nieuw businessmodel, uitgebouwd. Daarmee zoeken ze voor jou een partner op maat. De voorbije maanden was die dienst zeer succesvol. Het is een typisch voorbeeld van een start-up die zich flexibel en weerbaar opstelt.’

Verdwenen markt

De omzet en omvang van 40 tot 50 procent van de starters die bij Start it @KBC aangesloten zijn, bleven de voorbije maanden status quo. Het gaat vaak om bedrijven die net voor de crisis investeringen binnenhaalden, jaarabonnementen op diensten of softwarelicenties aanbieden, of klanten hebben die niet in cashnood zitten.

Startergids

Bent u klaar om uw eigen onderneming te starten?

Vraag onze gratis Startersgids aan.

Uiteraard zijn er ook starters die het vandaag minder goed doen. ‘Meer dan 20 procent van de start-ups heeft het momenteel erg moeilijk’, zegt Lode Uytterschaut. ‘Hun businessmodel klopt niet meer, hun markt is simpelweg verdwenen of staat op non-actief. Denk maar aan de evenementen- en luchtvaartsector. Heel wat van deze starters zou het in andere omstandigheden wel gered hebben.’

Extra inspanningen

Om start-ups door deze moeilijke periode te loodsen, levert Start it @KBC extra inspanningen. Op basis van de resultaten van een rondvraag bij haar leden, voorziet de accelerator extra webinars over topics waar ondernemers mee worstelen, zoals sales en finance.

Lode Uytterschaut: ‘Elke woensdag publiceren we een blogpost met tips en advies. We behandelden al het beheer van cashflow, crisiscommunicatie, cybersecurity bij thuiswerk, verkopen in tijden van corona enzovoort. We geven ook LinkedIn-trainingen, want het strategisch inzetten van een digitaal netwerk als verkoopkanaal is vandaag belangrijker dan ooit. Zeker nu de onlineverkopen in vergelijking met vorig jaar 20 procent gestegen zijn.’

Ondernemersdroom

De coronacrisis lijkt weinig impact te hebben op het ondernemersvirus. Lode Uytterschaut: ‘In maart en april kwamen 220 start-ups hun idee pitchen. Dat was een absoluut record. Maar voor onze volgende editie verwachten we maar liefst 280 start-ups.’

Een mogelijke verklaring voor het stijgende aantal start-ups in deze moeilijke periode? ‘Het speelt zeker mee dat sommige talenten noodgedwongen terug op de arbeidsmarkt zijn gekomen. Ofwel omdat ze technisch werkloos zijn, of omdat het bedrijf waar ze voor werkten, failliet is gegaan. Zij jagen nu hun eigen ondernemersdroom na.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.