Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De vraag naar cafetariaplannen is het voorbije jaar verdubbeld’

Patrick Van Hool, Director Partena Business Solutions bij Partena Professional

Na grote organisaties kiezen ook kmo’s voor een cafetariaplan of een flexibel loonpakket. ‘Het aantal aanvragen is het voorbije jaar verdubbeld’, zegt Patrick Van Hool, Director Partena Business Solutions bij Partena Professional. ‘Jongeren kiezen vooral voor extra vakantiedagen. Bij veertigplussers is het individueel pensioensparen een hit.‘

Werknemers verlangen steeds meer autonomie, niet alleen over waar en wanneer ze werken, ook over de samenstelling van hun loonpakket. Cafetariaplannen zijn in dit scenario een win-win voor zowel de werkgever als de werknemer. Ze geven werknemers meer inspraak in de samenstelling van hun loonpakket. Zo kunnen ze hun loon flexibeler afstemmen op persoonlijke behoeften.

‘Extra vakantiedagen, pensioensparen, thuiswerkmateriaal. Met een cafetariaplan kan het allemaal’, zegt Van Hool. Hij merkt dat opleidingen sterk aan populariteit winnen. ‘De professionele ontwikkeling van werknemers is onder bepaalde voorwaarden vrijgesteld van RSZ-bijdragen en personenbelasting.’

Budget

Maar waar start je als zaakvoerder van een gemiddelde kmo als je je werknemers een cafetariaplan wilt aanbieden? ‘Je kunt dat het best doen door de bedrijfsstrategie te vertalen naar een verloningsstrategie. Waarom bestaan wij als bedrijf? Waar willen we naartoe?’, zegt Van Hool. ‘Daarna volgt er een juridische en payrolltechnische ronde met verloningsexperten. Zij brengen in kaart welke voordelen een bedrijf kan aanbieden, hoe dat wettelijk te organiseren valt, waar het budget vandaan komt, wat de impact is op de salariskosten, het nettoloon, enzovoort. Een bedrijf dat het slim aanpakt, kan een cafetariaplan invoeren zonder meerkosten.’

Jongeren kiezen vooral voor extra vakantiedagen. Bij veertigplussers is het individueel pensioensparen een hit.
Patrick Van Hool
Director Partena Business Solutions bij Partena Professional

‘Organisaties mogen niet uit het oog verliezen wat voor hen en hun werknemers belangrijk is’, onderstreept Van Hool. ‘Een bedrijf in een stadscentrum dat moeilijk bereikbaar is met de wagen, kan misschien eersteklasabonnementen op het openbaar vervoer aanbieden. Wie wil inzetten op retentie focust beter op langetermijnvoordelen, zoals een bonus als beloning voor uitstekende prestaties, een hospitalisatieverzekering of een firmawagen.’

Expertenwerk

Cafetariaplannen zijn best complex, geeft Van Hool toe. ‘Er komt extra administratie bij kijken, verschillende regelgevingen, paritaire comités, cao’s.’

‘Wij helpen organisaties dagelijks met het uitwerken en invoeren van hun cafetariaplannen. We houden infosessies voor werknemers en bieden tools aan die de impact simuleren van de keuzes die werknemers maken op hun loon. We zorgen er ook voor dat alle evoluties en veranderingen op het vlak van onder meer fiscaliteit jaarlijks opgevolgd worden.’

Meer weten over cafetariaplannen? Ontdek My Choice van Partena Professional.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.