Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

DELA verkiest vertrouwen boven controle

Ludo Verstraete, HR-manager DELA

Bij uitvaartverzekeraar DELA hebben ze lessen geleerd uit de coronacrisis. Lessen die ze in een thuiswerkbeleid hebben gegoten waarmee ze na de crisis meteen aan de slag kunnen.

Door zijn ervaring als officier in het leger weet hr-manager Ludo Verstraete hoe belangrijk het is om mensen in kritieke situaties te motiveren door hen perspectief te bieden. ‘We hebben heel snel een postcorona-werkgroep opgericht, met medewerkers uit de hele organisatie.’

Via workshops kon iedereen input geven voor het nieuwe thuiswerkbeleid. ‘Onze bedrijfswaarden - betrokken, ondernemend en integer - staan niet alleen op de website, maar zitten echt in ons DNA. Wij werken niet vanuit controle, maar vanuit vertrouwen. Dat is een waardevol fundament voor onze telewerkpolicy. Als een directie de controle niet kan loslaten, is het moeilijk om een goed thuiswerkbeleid op te maken’.

Wandelmeetings

‘HR moet mensen als volwassenen behandelen die zelf kunnen oordelen en beseffen dat de meesten van hen het goed menen. Stop met teveel regeltjes uit te zetten’. Dat leerde Ludo Verstraeten van Lucy Adams, voormalig hr-directeur van de BBC. Die filosofie nam hij mee bij het uitwerken van het thuiswerkbeleid bij DELA.

Als een directie de controle niet loslaat, is het moeilijk om een goed thuiswerkbeleid op te maken.
Ludo Verstraete
HR-manager DELA

Een van de uitgangspunten van dat beleid is dat niemand verplicht wordt om een aantal dagen of uren naar kantoor te komen. ‘We maken afspraken in vertrouwen, maar hebben wel een resultaatsverbintenis. Want het werk moet gebeuren. Hoe en wanneer je dat doet, bepaal je zelf.’

‘Ten tweede blijft onze bedrijfscultuur belangrijk. Dat is een uitdaging. We zien elkaar minder, hebben minder verbinding. Daarom moeten leidinggevenden ervoor zorgen dat collega’s elkaar fysiek zien. Om leuke dingen te doen of om te brainstormen over een project. Hoe ze dat invullen, kiezen ze zelf - binnen de geldende coronamaatregelen natuurlijk. Er werden al wandelmeetings en quizzen georganiseerd, we hebben gezongen en ontbijtsessies gehouden met directieleden. De creativiteit is eindeloos’.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.