Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Dit cafetariaplan groeit mee met ons bedrijf’

De collega’s bij Starring Jane kiezen sinds begin dit jaar hun extralegale voordelen à la carte. De kmo gebruikt daarvoor het My Choice cafetariaplan van Partena Professional. ‘Sollicitanten reageren daar erg positief op.’

De bijna 30 werknemers van het digitale strategiebureau kunnen via het cafetariaplan op een fiscaal voordelige manier een deel van hun verloning inruilen voor voordelen zoals individueel pensioensparen, een fietsleasing of een multimediabudget voor laptop, smartphone, tablet of pc. Extra vakantiedagen zijn momenteel het populairste voordeel. Bijna 90 procent van de werknemers kiest daarvoor.

‘We merken dat sommige mensen nood hebben aan meer flexibiliteit dan de twintig wettelijke vakantiedagen die we vroeger voorzagen’, zegt Melissa Vande Velde. ‘Nu kunnen ze zelf, en in samenspraak met hun collega’s, beslissen om extra snipperdagen op te nemen, of bijvoorbeeld een langere zomervakantie in te lassen.’

Budgetbronnen

De medewerkers kunnen zelf kiezen hoe ze die extra voordelen financieren. Starring Jane biedt zijn medewerkers drie ‘budgetbronnen’ voor de keuzes die ze maken in het cafetariaplan. Ze ruilen een deel van hun maandloon in, een deel van de extra premies die ze krijgen voor het opnemen van extra verantwoordelijkheden, of ze gebruiken (een deel van) hun eindejaarspremie. Voorlopig kiest iedereen voor die laatste optie. ‘Dat is fiscaal gezien ook het meest voordelig’, zegt Melissa Vande Velde. ‘En zo blijft hun maandelijkse verloning intact.’

90 procent van de werknemers kiest voor extra vakantiedagen in ons cafetariaplan.
Melissa Vande Velde
Finance & HR Manager bij Starring Jane

Flexibel en schaalbaar

Het My Choice cafetariaplan voorziet dat werknemers hun keuzes jaarlijks kunnen aanpassen. Zo kunnen bijvoorbeeld dit jaar voor extra vakantiedagen kiezen en volgend jaar voor een multimediabudget. ‘We verwachten dat die keuzes ook na verloop van tijd zullen evolueren en variëren’, zegt Melissa Vande Velde.

Ze merkt dat dit cafetariaplan een extra troef is binnen de wedloop om talent. ‘Het is niet zo dat sollicitanten zelf vragende partij zijn, maar wanneer we hen de voordelen van het systeem uitleggen, reageren ze wel positief.’

Als Finance Manager vindt ze het ook belangrijk dat dit cafetariaplan de onderneming geen extra kosten bezorgt. ‘Dit plan is voor ons volledig budgetneutraal. We hebben eenmalig een klein bedrag geïnvesteerd in de opstart. Het mooie is dat dit cafetariaplan de komende jaren mee zal groeien met onze organisatie en de noden van onze mensen. Zo kunnen we volgend jaar misschien extra keuzeopties of budgetbronnen inbouwen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.