Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Drukker wordt webshopmaker in een week tijd

De persen draaiden op volle toeren en de ene na de andere bestelling verliet de drukkerij van Stijn Bevernage. Business as usual. Tot het coronavirus ervoor zorgde dat niets (of bijna niets) nog hetzelfde was. Stijn moest zichzelf heruitvinden en begon webshops te ontwikkelen.

De deuren van de Mechelse drukkerij Geprint blijven al weken gesloten. ‘Wij doen drukwerk in kleine hoeveelheden’, legt eigenaar Stijn Bevernage uit. ‘Daardoor komen zowel bedrijven als particulieren bij ons over de vloer. Maar het coronavirus heeft alles veranderd.’

80 procent minder omzet

Stijn heeft een fulltimemedewerker in dienst en stond op het punt om twee stagiairs te verwelkomen. ‘Mijn werknemer is technisch werkloos, de stages zijn uitgesteld en ik sta nu alleen achter de machines. Ik moet redden wat er te redden valt.’

Als de zaken goed gaan, ben je minder creatief.
Stijn Bevernage
zaakvoerder drukkerij Geprint

Zijn huidige omzet schat hij op nauwelijks 20 procent van het normale niveau. ‘Bestellingen van particulieren en studenten zijn er nog altijd. Maar veel van mijn B2B-klanten hebben hun bestellingen geannuleerd of uitgesteld. Klantencontacten gebeuren nu via video. Het is niet altijd evident om op die manier het papier of een afwerking te kiezen.’

Heruitvinden

Maar Stijn is een ondernemer in hart en nieren. Zijn eerste reflex was om goed rond te kijken en een beroep te doen op zijn andere vaardigheden.

‘Ik heb 20 jaar ervaring in webdesign. De laatste negen is dat naar de achtergrond verschoven door de opstart van Geprint. Tijdens de quarantaine-periode merkte ik dat veel collega-winkeliers de stap naar e-commerce nog niet hebben gezet. Ik zag daarin een kans om voor hen webshops te maken en zo hun winkels draaiende te houden.’

Snel van start

Stijn was snel operationeel. ‘Een laptop, mijn knowhow en kennis van de markt stelden me in staat om binnen enkele dagen de website www.mijnonlineshop.be te starten.’

Sinds de lancering krijgt Stijn een tot twee aanvragen per dag. Ondertussen staan er een tiental webshops op stapel. ‘Een chocolademaker, modewinkels, restaurants,... De meerderheid dacht wel al aan een webwinkel, maar heeft nooit actie te ondernemen. Als de zaken goed gaan, ben je minder creatief.’

Het plan van Stijn is tweeledig: enerzijds zichzelf opnieuw uitvinden in deze uitzonderlijke tijden en anderzijds zijn collega's helpen om hun online business in een recordtijd te lanceren.

‘De technische ontwikkeling van de webshop duurt slechts een halve dag. Dan ligt de bal bij de winkelier. Hij moet zijn producten op de site plaatsen. Samen met een gespecialiseerde advocaat zorg ik ook voor de juridische kant.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.