Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Een bedrijf starten en laten groeien tijdens corona? Wij doen het!'

Middenin een crisis een bedrijf oprichten en uitbouwen vereist een combinatie van moed, strategie en geluk. De Brusselse start-up Smooved beschikt over de juiste cocktail. Het bedrijf groeit sinds het einde van de eerste lockdown met 52 procent per maand. Wat is hun geheim?

België is sinds kort een digitale verhuisservice rijker. Op enkele minuten regelt Smooved via vergelijkingsmodules de administratie en logistiek die bij een verhuis komt kijken: van het bestellen van een verhuiswagen tot het afsluiten van gunstigere contracten voor verzekeringen en diverse basis- en nutsvoorzieningen. Particuliere kopers en huurders kunnen de dienst gratis gebruiken: uit eigen beweging of via hun vastgoedmakelaar.

De eerste lockdown

‘Smooved ontvangt een commissie wanneer een klant bij een energie- of telecombedrijf zijn contract hernieuwt of verhuist naar een nieuwe leverancier’, zegt medeoprichter Nathan Coox.

Moet jij als ondernemer het onmogelijke kunnen doen?

Partena Professional kan je helpen.

Zijn bedrijf stond pas op de rails toen de coronacrisis in maart losbarstte. De drie oprichters waren net begonnen aan een zoektocht naar extra groeikapitaal. ‘We hadden op dat moment gelukkig nog maar weinig vaste kosten. Een terugval in inkomsten betekende toen voor ons minder tot geen loon.’

Groeien in volle crisis

Ook dankzij de gratis kantoorruimte die het bedrijf via Start it @KBC ter beschikking kreeg, kon Smooved de tijdelijke inkomstendip – die op het ergste moment meer dan 90 procent bedroeg – financieel bufferen. Maar de eerste lockdown Smooved hield Nathan en zijn companen niet tegen om nieuwe investeerders aan te trekken.

In nauwelijks acht weken zijn we erin geslaagd om meer dan 450.000 euro op te halen.
Nathan Coox
medeoprichter van Smooved

‘In nauwelijks acht weken zijn we erin geslaagd om meer dan 450.000 euro op te halen. Dat is veel sneller dan gebruikelijk bij een kapitaalronde. En dat pal in de coronacrisis. Midden april stond het eerste geld al op onze rekening.’

Sinds het einde van de lockdown groeit het bedrijf gemiddeld meer dan 50 procent per maand. Smooved heeft de voorbije twee maanden evenveel verhuizen begeleid als alle voorgaande maanden samen.

Nathan Coox: ‘Ook de investeringen blijven toestromen. Momenteel staat de teller al bijna op 900.000 euro groeikapitaal. En ons personeelsbestand is gegroeid. Vandaag werken er in totaal elf mensen in ons bedrijf.’

De tweede lockdown

De verklaring voor dat succes? Uiteraard zit er potentieel in het businessmodel, maar Smooved beseft ook dat het actief is in een sector die weinig hinder ondervindt van economische recessies. ‘Mensen blijven verhuizen en zoeken naar de meest gunstige bijbehorende contracten, ook in crisistijden’, zegt Nathan Coox.

Zijn bedrijf heeft ook bij de tweede lockdown een tijdelijke omzetterugval gekend, toen makelaars geen huisbezoeken meer mochten organiseren met potentiële kopers. ‘Maar daarna volgde er opnieuw een toename.

Nathan Coox: ‘De huurmarkt is geëxplodeerd. Mensen tekenden zelfs huurovereenkomsten voor een woning of appartement zonder dat ze de betreffende panden hadden bezocht.’ 

Crisis- en rampenplan

Hoe kmo’s zich optimaal kunnen wapenen tegen een crisis zoals we die dit jaar hebben gekend? ‘Door zorgvuldig een scenarioanalyse uit te voeren en het cashflowmodel daarop aan te passen’, zegt Nathan Coox. ‘Breng in kaart hoe je bedrijf en de sector waarin je actief, lijdt onder een bepaalde crisis. En werk vervolgens een langetermijnvisie uit.’

Als de verkopen bijvoorbeeld tijdelijk stilvallen, kan het salesteam misschien ingezet worden op andere taken. Of werken aan strategieën om verkoop schaalbaar of beter te maken. Zo kan het bedrijf na de crisis meteen een vliegende herstart maken. ‘Stilstaan is sowieso achteruitgaan’, besluit Nathan Coox.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.