Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Geen ruimte voor bonussen? Geef werknemers een "spot award"!

De coronacrisis dwingt werkgevers om karig te zijn met financiële beloftes aan werknemers. Xavier Baeten, professor Reward & Sustainability aan de Vlerick Business School, stelt voor om “spot awards” in te voeren.

Veel ruimte voor bonussen zullen werkgevers dit jaar allicht niet hebben. Gelukkig bestaan er nog manieren om medewerkers te motiveren. Spot awards bijvoorbeeld, kleine “geschenken” – denk aan een boekenbon, een opleiding of een weekendje weg – die in tegenstelling tot de klassieke bonussen meteen na de prestatie worden uitgedeeld.

Beloningsexpert Xavier Baeten (Vlerick Business School) ziet alvast de meerwaarde van zo’n alternatieve beloningsvorm. ‘Hoewel er doorgaans geen grote bedragen mee gemoeid zijn, hebben spot awards toch een groot effect op de motivatie en retentie van werknemers.’

Hoge verwachtingen

Onderzoek heeft aangetoond dat wie regelmatig zo’n symbolische beloning krijgt, tot drie keer minder geneigd is het bedrijf te verlaten. Een spot award gaat in de eerste plaats om erkenning geven. ‘Zeker in tijden als deze, met veel onzekerheid én hoge verwachtingen ten aanzien van werknemers, is dat belangrijk. Een geschenkje geven, ook al is het iets kleins, is een teken van waardering’, zegt Xavier Baeten.

Hoewel er doorgaans geen grote bedragen mee gemoeid zijn, hebben spot awards toch een groot effect op de motivatie en retentie van werknemers.
Xavier Baeten
beloningsexpert Vlerick Business School

Nog een voordeel is dat het niet de managers moeten zijn die over de toekenning van een spot award beslissen. Bedrijven kunnen ook aan de medewerkers vragen welke collega ze vanwege een uitzonderlijke prestatie in de bloemetjes willen zetten. Op die manier betrekken ze medewerkers bij het beleid, wat de motivatie ook ten goede komt.

You’re a star!

Dat spot awards allerlei vormen kunnen aannemen, blijkt uit de praktijk. Sommige werkgevers delen tijdens het jaar punten of sterren uit aan hun werknemers, waarmee ze online iets kunnen kopen. Vaak dragen die beloningsystemen opvallende namen, zoals You’re a star! of Step Up.

Kostenoptimalisatie

De coronacrisis dwingt bedrijven hun financiën op orde te zetten. Maar dat betekent niet dat werknemers zich tekortgedaan moeten voelen. Benieuwd hoe u kostenefficiëntie kan koppelen aan een slim HR-beleid?

Ik wil meer weten

Andere bedrijven belonen hun werknemers met ervaringen, zoals een weekend in een themapark of een rit met een sportwagen, of ze investeren extra in de ontwikkeling van hun werknemers. Een werknemer krijgt de kans om een conferentie in zijn vakgebied bij te wonen of aan een internationaal project deel te nemen.

Xavier Baeten: ‘Er zijn ook bedrijven die hun leidinggevenden de mogelijkheid en het budget geven om een persoonlijk geschenk voor hun werknemer te kopen, iets waarvan ze weten dat hij of zij het sterk zal appreciëren.’

Etentje

‘Cash uitdelen zou ik vermijden’, zegt Xavier Baeten. ‘Dan kom je in het vaarwater van de klassieke bonus. Je kiest beter voor de persoonlijke aanpak. Dat vraagt meer denkwerk van de leidinggevende, maar de waardering van de medewerker zal groter zijn. Spot awards kunnen ook interessant zijn om teams te belonen. Trakteer een team op een etentje wanneer een belangrijke deadline is gehaald. Ook dat is een mooie manier om erkenning te geven. Bovendien stimuleer je er het groepsgevoel mee.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.