Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoe bouw je een netwerk uit als freelancer?

©gf

Als startend freelancer is het kwestie van naamsbekendheid krijgen en een sterk netwerk uitbouwen. Maar hoe begin je daaraan? Marie-Hélène Dibenedetto, freelance content specialist en oprichtster van Social Media en Content Marketing agency Moondust, deed het zelf en mét succes.

Doen wat je graag doet, flexibel werken en je eigen baas zijn. Heel wat mensen dromen ervan om freelancer te worden. Maar hoe zet je die stap? ‘Uren googelen’, lacht Marie-Hélène Dibenedetto. ‘Ik vond het aartsmoeilijk om basisinformatie te vinden. Hoeveel moet ik factureren? Wie kan me helpen met een businessplan?’

Succesvol starten

Rotsvast overtuigd van je businessplan? Partena Professional ook!

Toen Dibenedetto eind 2013 de sprong waagde nadat ze haar job als brand en product manager kwijt was, moest ze het allemaal nog uitzoeken. ‘Ik ben zoals veel freelancers begonnen via Smart, een soort coöperatieve die helpt om administratief te starten. Ik zie de vragen die ik toen had nu echter nog steeds terugkomen bij startende zelfstandigheden. Het zou ons veel tijd en opzoekwerk besparen mocht dat allemaal ergens kant-en-klaar gebundeld staan.’

Wanneer dat allemaal was uitgeklaard, stond Marie-Hélène Dibenedetto voor de volgende uitdaging: hoe laat je je kennen als freelancer? ‘Dat moet je helemaal zelf doen natuurlijk’, zegt ze.

Via LinkedIn vond ze uiteindelijk haar eerste klant. ‘Toen waren er minder mensen op LinkedIn, er was minder lawaai en je was dus veel zichtbaarder. Hoewel het nog steeds een goede plek is om klanten te vinden, vraagt het nu een grotere inspanning dan toen.’

Ook in professionele Facebookgroepen ging de onderneemster op zoek naar opdrachten. ‘Daar zijn altijd mensen die geen tijd hebben voor een opdracht of bedrijven die iemand zoeken voor een job.’

Maar ook via Google My Business heeft ze haar startend bedrijf Moondust in de picture gezet. ‘Dat is heel simpel en gratis, maar je wordt als bedrijf of freelancer onmiddellijk zichtbaar.’

Er is nu meer lawaai op sociale media zoals LinkedIn, dus het vraagt een grotere inspanning om zichtbaar te zijn.
Marie-Hélène Di Benedetto
oprichtster Mo

Sociale netwerken en online tools zijn ongetwijfeld belangrijk voor een freelancer die zijn netwerk wil uitbreiden. Maar ook offline netwerken kan nog steeds zijn vruchten afwerpen, zegt Marie-Hélène Dibenedetto.

‘Je krijgt blijkbaar sneller werk van iemand met wie je echt een discussie hebt gehad. Eigenlijk geldt dat voor off- en online netwerken. Wanneer je op een businesslunch 150 mensen ontmoet en evenveel visitekaartjes uitdeelt, maar je die mensen nadien nooit meer ziet, gaat er ook niets gebeuren. Je moet het onderhouden. Dat is een job hoor.’

Door covid is netwerken lange tijd beperkt gebleven tot het digitale, waar in veel gevallen kwantiteit primeert boven kwaliteit. Toch hoeft dat voor Marie-Hélène Dibenedetto geen probleem te zijn.

‘Zolang het niet oppervlakkig blijft. Ik heb op LinkedIn bijna 1.300 connecties. Natuurlijk ken ik die niet allemaal! Maar wat wel interessant is, is dat zij mijn content zien en op een dag misschien posten dat ze iemand zoeken met mijn profiel.’

Ook contact met andere freelancers is een handige manier om niet alleen je netwerk uit te breiden, maar ook om tips en advies te delen. Op sociale netwerken zijn er tal van platformen waar freelancers met elkaar in contact komen. ‘Dat is handig om ervaringen uit te wisselen en advies te krijgen van ervaren freelancers. Maar het is ook een plaats om partnerships te ontwikkelen en met mensen samen aan de slag te gaan of klanten te vinden.’

Dat het een zoektocht is die niet altijd van een leien dakje loopt, zal Marie-Hélène Dibenedetto niet ontkennen. Maar toch is ze nog steeds blij met haar keuze om als freelancer door het leven te gaan.

‘Ik wou flexibel en zelfstandig kunnen werken en voor verschillende merken tegelijk werken. Binnen een bedrijf ken je je merk natuurlijk door en door, maar het blijft wel altijd hetzelfde product. Je groeit dan minder. Freelancen is voor mij persoonlijk dan wel interessanter, maar ik besef dat dat niet voor iedereen zo is. Je moet jezelf kunnen motiveren en met onzekerheid om kunnen. Soms werkt het, soms werkt het niet.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.