Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoe houden start-ups het hoofd boven water tijdens de coronacrisis?

Mathieu Lardinois, salesmanager Skyforce: ‘De overheid moet start-ups niet anders behandelen dan kmo’s. Er is een algemene aanpak nodig, die het volledige economische weefsel gradueel herstelt.’

Start-ups bekampen de coronacrisis met hun wendbaarheid. Maar die strijd toont ook hoe kwetsbaar hun financiële reserves soms zijn. Explosieve groeiverhalen krijgen hierdoor een dreun. Twee start-ups vertellen hoe zij deze crisis aanpakken.

Het in 2019 opgerichte Brusselse Skyforce beschermt zelfstandigen en kmo’s tegen cyberaanvallen. In minder dan een jaar tijd groeide de onderneming van 5 naar 50 werknemers. Daarvan zijn er door de coronacrisis 42 technisch werkloos. Het gaat om verkopers, installatietechnici en hr-medewerkers, getuigt medeoprichter en salesmanager Mathieu Lardinois.

‘We zagen geen andere optie. Veel klanten staan door de veiligheidsmaatregelen weigerachtig tegenover het toelaten van technici en verkopers in hun bedrijf. En we willen uiteraard ook de gezondheid van onze medewerkers maximaal beschermen.‘

De helpdesk en klantendienst van Skyforce draaien wel op volle toeren. Nu veel mensen thuiswerken, stijgt het aantal IT-vragen. ‘Het tijdelijk sluiten van ons bedrijf is gelukkig niet nodig. Al hebben we geen andere keuze dan te wachten tot deze verstikkende storm gaat liggen.’

Afgeslankte projecten

Ook het in 2017 opgestarte Leuvense Dataroots, gespecialiseerd in AI en machine learning, kan zonder tijdelijke sluiting overleven.

‘De schade aan ons bedrijf valt voorlopig goed mee’, zegt CEO Jonas Tundo. ‘Uiteraard voelen we dit, maar het is een zegen dat klanten nog geen projecten annuleerden. Wel slankten ze er een paar af.’

Als reactie stelt Dataroots onder meer de rekrutering van extra personeel en bijkomende investeringen uit. ‘We hebben spijtig genoeg enkele van onze 41 medewerkers technisch werkloos moeten maken. Maar we focussen ons op de toekomst: we willen deze crisis als een gezond bedrijf én met ons voltallige team overleven.’

De personeelskosten blijven voor starters een struikelblok. Als die kosten verlicht worden, blijven er op de middellange termijn meer jobs behouden.
Jonas Tundo
CEO Dataroots

Open brief

Intussen ondertekenden meer dan 600 start-ups een open brief aan de overheid met de vraag naar extra financieringsgaranties. Veel start-ups zien hun verwachte omzetgroei uitgesteld of geannuleerd worden.

Afhakende investeerders en financiële instellingen brengen op hun beurt de cashflow van jonge bedrijven in gevaar. De oproep vraagt de staat onder meer garant te staan voor 75 procent van de investeringsbehoeftes van voorheen financieel gezonde start-ups.

‘Ook wij ondertekenden die oproep’, zegt Jonas Tundo. ‘Niet omdat wij de eerste gebruikers van die steun zouden zijn, of om op de barricades te springen. De overheid luistert naar de veranderende bedrijfsnoden en neemt maatregelen.’

Personeelskosten

Voor extra kwetsbare bedrijven, zoals bepaalde start-ups, kan de overheid volgens Jonas Tundo iets meer doen. ‘Afhankelijk van de bedrijfsnoden en dringendheid liefst gefaseerd: bijvoorbeeld via een betalingsuitstel of kortingen op de patronale bijdrage. De personeelskosten blijven voor veel starters een struikelblok. Als die kosten verlicht worden, blijven er op de middellange termijn meer jobs behouden.’

Skyforce verwacht dat de overheid nog spontane gestes doet binnenkort. Mathieu Lardinois: ‘Er zullen bijkomende maatregelen nodig zijn wanneer het leven terug opstart. De overheid moet start-ups niet anders behandelen dan kmo’s. Er is een algemene aanpak nodig, die het volledige economische weefsel gradueel herstelt.’

Nieuwe producten

Hoe het na de crisis verder moet? De draad opnieuw opnemen en het vertraagde groeiverhaal terug op snelheid brengen, meent Jonas Tundo.

‘Het moeilijkste is de timing. We hebben geen idee hoe lang de quarantainemaatregelen nog van kracht zijn. Dat dwingt ons om wekelijks onze bedrijfsprognoses bij te stellen. In die onwetendheid een onderneming runnen en een team aan boord houden, is geen sinecure.’

Skyforce gebruikt deze periode om opleidingen voor te bereiden via videoconferencing, gericht op verkopers en technici. Het bouwt daar een eigen videobelsysteem voor.

‘We ontwikkelen ook een nieuw product’, besluit Mathieu Lardinois. ‘Een soort herlanceringspakket voor zelfstandigen en kmo’s. We overwegen ook om onze diensten en producten telefonisch aan te bieden. Die product- en dienstendiversificatie wapent ons hopelijk beter tegen een eventuele volgende crisis.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.