Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘In tijden van crisis moet je gas geven'

zegt Koen Bosmans (l), CEO bij Ray & Jules: 'Onze omzet is in 2020 vertiendubbeld. Het aantal bestellingen overstijgt momenteel de capaciteit van de branderij.'

Toen vorig jaar in maart corona toesloeg viel het businessmodel van de Belgische koffiebrander Ray & Jules zo goed als stil. De start-up leverde tot dan vooral aan bedrijven. Na de obligate paniekfase richtte het bedrijf zijn pijlen met succes op de consumentenmarkt.

Uit een enquête van VITO blijkt dat 66 procent van de bedrijven die focussen op circulaire strategieën de voorbije maanden weinig tot geen tekorten hebben ervaren omwille van de coronacrisis. Onder hen ook de start-up Ray & Jules, die als eerste ter wereld traag koffie roostert op zonne-energie.

‘We leverden onze koffie vooral aan kantoren en kmo’s: de b2b-markt dus’, zegt Gert Linthout, market developer en partner bij Ray & Jules. ‘Toen mensen door corona plots massaal begonnen te thuiswerken, verloren we in een klap twee derde van onze omzet.’

Slimme zet

‘We moesten en we zouden dit oplossen: dat was ons motto’, zegt Koen Bosmans, CEO bij Ray & Jules. De start-up heroriënteerde zich volledig op de consumentenmarkt met leveringen aan huis. Dat bleek een slimme zet om de zware investeringen in de eigen ontwikkelde brandertechnologie terug te verdienen, en alsnog omzetgroei te realiseren.

Alles kan, niets moet

Als ondernemer moet je veel. Je moet dicht. Weer open. Je moet creatief zijn. Inventief worden. Wij willen ondernemers zoals jij ondersteunen met raad en daad in deze bijzondere tijden.

Ga met ons het gesprek aan en ontdek hoe wij jou en je onderneming kunnen helpen. Een open gesprek, waar niet de focus op móeten ligt, maar op kúnnen.

De nieuwe strategie bracht enkele uitdagingen met zich mee. Gert Linthout: ‘Wij hadden nauwelijks achtergrondkennis in e-commerce. Daarom zochten en wierven we op korte termijn een specialist aan. Ook logistiek was de switch van de kantoren- naar de thuismarkt niet evident. Plots moesten we van grote b2b-verpakkingen overschakelen naar kleine zakjes van 250 gram tot 1 kilo. Al die verschillende koffiesoorten moesten bovendien duurzaam verpakt, tijdig gebrand en waar mogelijk elektrisch geleverd geraken.’

Omzet maal tien

Ray & Jules werd hierdoor genoodzaakt om zijn bedrijfsprocessen te herbekijken en verder te automatiseren. Met succes, want elke klant van het bedrijf verzond tijdens de eerste coronagolf gemiddeld aan drie andere mensen koffie. Velen daarvan zijn nu zelf klant van de start-up geworden.

‘Onze omzet is in 2020 vertiendubbeld’, zegt Koen Bosmans. Het aantal bestellingen overstijgt momenteel de capaciteit van de branderij, waardoor de start-up luidop nadenkt over de opening van een tweede branderij.

Wij hebben ervaren dat partners en klanten van een bedrijf dat focust op duurzaamheid en eerlijkheid in tijden van crisis heel solidair zijn.
Gert Linthout
market developer en partner bij Ray & Jules

Pakje troost

‘In tijden van crisis moet je gas geven’, onderstreept Gert Linthout. ‘We ontwikkelden een campagne waarbij we ons netwerk om hulp vroegen.’

Met de actie Een Pakje Troost kunnen mensen een pakje zongeroosterde koffie met een persoonlijk kaartje rechtstreeks verzenden aan hun familie, collega's, of werknemers. De start-up steekt hiermee klanten een hart onder de riem, én sleept zichzelf hiermee door de economische dip.

‘Wij hebben ervaren dat partners en klanten van een bedrijf dat focust op duurzaamheid en eerlijkheid in tijden van crisis heel solidair zijn.’

Groene bonen

Hoe bedrijven veerkracht kunnen tonen in crisissituaties? Door wilskracht en creativiteit te combineren, besluit Koen Bosmans. ‘Daarbij helpt het zeker dat iedereen bij ons dezelfde duurzame bedrijfswaarden nastreeft.’

‘Dat hogere doel zorgde ervoor dat het hele team manueel koffie begon te verpakken en dat we zelf naar de Antwerpse haven reden om zo snel mogelijk groene bonen tot bij onze brander te krijgen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.