Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Kmo geeft elke werknemer een corona-buddy

Peter Henderickx, general manager SipWell: ‘We ontdekken nu noodgedwongen de voordelen van flexibel werken.’

De coronacrisis dwingt kmo’s massaal tot telewerk. Niet iedereen was daar mee vertrouwd. SipWell kocht in sneltempo laptops aan. Bij Unicorn Group kreeg elke medewerker een “corona-buddy”.

De 170 medewerkers van waterbottelaar en koelerproducent SipWell werkten voor de coronacrisis losbarstte nauwelijks van thuis uit. Vandaag werken bijna alle administratieve medewerkers vanop afstand. Voor zijn waterleveranciers en arbeiders nam SipWell de nodige maatregelen zodat ze veilig kunnen werken.

‘We kochten in sneltempo laptops om onze mensen thuis te laten werken’, zegt Peter Henderickx, general manager bij SipWell. ‘Vandaag organiseren we dagelijks overlegmomenten via Microsoft Teams, updaten we offertes digitaal en houden we vanop afstand nauw contact met collega’s en klanten. We hebben zeer snel moeten schakelen om dit te kunnen realiseren.’

Hecht team

Ook de dertig vaste medewerkers van Unicorn Group, gespecialiseerd in leiderschap, teamcoaching en cultuurverandering werken vandaag grotendeels thuis. ‘Wij begeleiden al meer dan tien jaar bedrijven naar een nieuwe manier van werken. Vandaag hebben we die kennis op onze eigen organisatie moeten toepassen’, zegt managing director Joris Roels. ‘Het is te zeggen: voor de coronapandemie mocht iedereen bij ons telewerken, maar in de praktijk deed bijna niemand dit. We hebben een hecht team, en de collega’s zitten het liefst fysiek bij mekaar.’

Onze werknemers krijgen elke week een corona-buddy. Ze kunnen elkaar vertellen hoe ze deze periode mentaal en emotioneel beleven.
Joris Roels
managing director Unicorn Group

Corona-buddy

Om de teamgeest te bewaren, organiseert Unicorn Group elke maandagochtend een call waarbij alle dertig medewerkers inbellen. ‘En iedereen krijgt elke week een “corona-buddy”. Dit geeft collega’s de kans om elkaar vertellen hoe ze deze coronaperiode mentaal en emotioneel beleven’, zegt Joris Roels.

De bedrijfsleider merkt op dat thuiswerken in coronatijden sterk afwijkt van het “klassieke” telewerken. ‘Momenteel is het geen keuze, maar een verplichting. Het fysieke isolement en de onwetendheid over hoe lang dit zal duren, vallen de meesten het zwaarst.’

Blaffende honden

Bij SipWell blijft thuiswerk ook na de coronacrisis een vaste waarde. ‘Niet voltijds, neen, maar we ontdekken nu noodgedwongen de voordelen van flexibel werken’, zegt Peter Henderickx. ‘Als mensen hun privé- en werkleven beter op elkaar kunnen afstemmen, wordt iedereen daar gelukkiger van: de medewerkers, het bedrijf en onze klanten.’

Joris Roels hoopt dat de versnelde digitalisering het menselijke niet in de weg komt te staan. ‘Onlangs videobelde ik met de CEO van een groot Frans bedrijf. Ik keek letterlijk binnen in zijn woonkamer. Hij had de grootste moeite om zijn blaffende honden stil te krijgen. Het zou mooi zijn mocht bij iedereen na deze crisis het professionele masker wat vaker afvallen. Dat maakt de werkrelaties voor iedereen authentieker.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.