Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Kmo’s kijken beter meer naar output en minder naar gewerkte uren’

In de war for talent staan kmo’s voor dezelfde uitdagingen als grote bedrijven: competente en gemotiveerde medewerkers vinden die zich goed voelen in het bedrijf en graag willen blijven. ‘Een duurzaam rekruteringsbeleid dat focust op welzijn en flexibiliteit is een must’, weet hr-experte Evelyn Neirinck.

In hun zoektocht naar getalenteerde medewerkers krijgen kmo’s te maken met specifieke uitdagingen, vertelt Evelyn Neirinck, die kmo’s begeleidt op vlak van hr, organisatie en strategie.

‘Eén ervan is hoe ze omgaan met hybride werken, dat volledig is ingeburgerd sinds de coronacrisis. Veel kmo’s staan hier weigerachtig tegenover, vooral door een gebrek aan vertrouwen. Om medewerkers aan te trekken en in het bedrijf te houden, moeten ze op de kar springen van het hybride werken. Ze mogen ook de work-life balans van hun mensen niet uit het oog verliezen. Want wie zich goed voelt op en naast de werkvloer, is extra gemotiveerd en blijft langer aan de slag.’

Mentaliteitswijzijging

Nog een aandachtspunt voor kmo's is om te focussen op de output van hun medewerkers, los van het aantal uren dat ze hiervoor nodig hebben.

Neirinck: ‘Vroeger lag de klemtoon op x-aantal uren werken, terwijl vandaag meer gekeken wordt naar het resultaat. Bij kmo’s is op dit vlak nog een grote verandering nodig, zeker bij de oudere generaties en in regio’s als West-Vlaanderen. Daar leeft nog vaak de opvatting: zoveel mogelijk werken om iets te bereiken.’

Hr-taken geven aan iemand van de boekhouding of de administratie is geen goed idee. Hr is meer dan loonfiches en administratie.
Evelyn Neirinck
hr-experte voor kmo’s

Ook op vlak van verloning is een mentaliteitswijziging aan de orde. Uit onderzoek blijkt dat het loonpakket doorslaggevend is bij de rekrutering. Maar als het gaat over blijven in een bedrijf, dan zijn jobinhoud, welzijn en waardering cruciale factoren.

‘Mensen willen in de eerste plaats een job die ze graag doen in een bedrijf waar ze zich goed voelen. Appreciatie en betrokkenheid zijn zeer belangrijk om getalenteerde mensen in het bedrijf te houden,’ aldus Neirinck.

Drempel verlagen

Ervaren talent is schaars op de arbeidsmarkt vandaag. ‘Een sterk werkgeversmerk is cruciaal om mensen aan te trekken. De tijd dat een vacature in de krant volstond, is voorbij. Het is een must om digitale kanalen in te schakelen. LinkedIn werkt goed voor bedienden, Instagram is een geschikt kanaal om naar buiten te komen als aantrekkelijke werkgever.’

Volgens Neirinck start employer branding in de eerste plaats in het bedrijf. ‘Zorg dat medewerkers zich herkennen in de waarden van het bedrijf en dat ze tevreden zijn. Gelukkige werknemers zijn de beste ambassadeurs.’

De hr-specialiste heeft nog een tip om efficiënt te rekruteren. ‘Ik raad kmo’s aan om een Applicant Tracking System (ATS) te gebruiken: software waarmee rekruteringstaken overgenomen en geautomatiseerd worden. Dit vergt minder tijd voor het bedrijf en het komt goed over naar kandidaten toe. Bovendien laat zo’n systeem toe om CV’s te screenen, vacatures op jobboards te posten en makkelijk te solliciteren, waardoor de drempel verlaagt.’

Doordacht hr-beleid

Veel kmo’s hebben de neiging om te rekruteren zonder een doordacht plan. ‘Toch is het cruciaal om een duurzaam rekruteringsbeleid uit te bouwen. Er zijn twee opties: een hr-verantwoordelijke aanwerven of zelf een hr-opleiding volgen’, zegt Neirinck.

In veel kmo’s worden de hr-taken opgenomen door iemand van de boekhouding of administratie. Geen goed idee, vindt ze. “Hr is meer dan loonfiches en administratie. Het heeft ook een menselijke kant, en die is vandaag belangrijker dan ooit.’

Moeten er cruciale functies dringend ingevuld worden? Overweeg dan interne mobiliteit. Het is immers mogelijk dat het talent al aanwezig is in het bedrijf. Het geeft een positief signaal naar de andere medewerkers dat ze kunnen groeien binnen het bedrijf. ‘Voor tijdelijke functies raad ik aan om freelancers in te zetten. Zij hebben veel expertise in hun vakgebied, zijn flexibel en gemotiveerd. Zo betekenen ze een meerwaarde voor het bedrijf.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.