Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Met startgeld alleen wint niemand de oorlog om talent’

Bart Wille, Professor Organisatiepsychologie en HRM bij Universiteit Gent

Wat bereiken organisaties ermee als ze kandidaten aan boord proberen te halen met een sign-onbonus? Heeft dat startgeld niet het omgekeerde effect en veroorzaakt het niet nog meer jobhopping van tekenpremie naar tekenpremie? Een professor van de UGent en een professor aan Vlerick buigen zich over het onderwerp. ‘Met een tekenbonus win je hoogstens veldslagen.’

Volgens Koen Dewettinck, Professor Human Resources Management bij Vlerick, kan zo’n tekenbonus bedrijven zeker op korte termijn helpen om mensen aan te trekken. Maar daarna is het vooral de kunst om die mensen ook aan boord te houden. ‘Het positieve effect van een aantrekkelijke som geld bij de aanvang van een carrière ebt al na enkele maanden weg. Mensen blijven bij een bedrijf voor zaken als ontwikkelingsmogelijkheden, uitdagingen, een stimulerende omgeving, zingeving of maatschappelijke betrokkenheid.’

Kwantiteit vs. kwaliteit

Collega Bart Wille, Professor Organisatiepsychologie en HRM aan Universiteit Gent, deelt die mening. ‘Met een eenmalige tekenpremie mikken bedrijven in de eerste plaats op kwantiteit: want inderdaad, mensen vinden een aantrekkelijke verloning nog altijd belangrijk. Maar er is ook kwaliteit en intrinsieke motivatie nodig om die mensen geëngageerd aan de slag te houden.’

Met een eenmalige tekenpremie mikken organisaties op kwantiteit.
Bart Wille
Professor Organisatiepsychologie en HRM bij Universiteit Gent

Wille denkt niet dat een tekenbonus jobhopping stimuleert, met kandidaten die jaar na jaar sign-onbonussen opstrijken. ‘Onderzoek leert ons dat de mobiliteit op de Belgische arbeidsmarkt nog altijd klein blijft in vergelijking met sommige andere landen. Jobhoppen zit duidelijk niet in onze aard, een tekenbonus verandert daar weinig aan.’

Extra munitie

Koen Dewettinck, Professor Human Resources Management bij Vlerick

Beide profs zijn het er ook over eens dat ondernemingen in de oorlog om talent extra munitie nodig hebben om kandidaten te overtuigen om te kiezen voor een carrière bij hun organisatie. Koen Dewettinck: ‘Een tekenbonus kan voor een bedrijf een manier zijn om een extra inspanning te doen voor de nieuwe medewerker, zonder het beloningsbeleid ten opzichte van de andere medewerkers onderuit te halen.’

Bart Wille waarschuwt er wel voor dat een sign-onbonus ook olie op het vuur kan gooien. ‘Organisaties dreigen hiermee in een gevaarlijke situatie van opbod verzeild te raken. Als ze hogere tekenbonussen aanbieden dan de concurrentie, dan zal die als tegenreactie ook haar premies optrekken. Dat is een strijd waar niemand baat bij heeft.’

Pak het doordacht aan

Werkgevers die vandaag al werken met een tekenbonus of overwegen om ermee te starten, letten er volgens Koen Dewettinck het best op dat ze die combineren met een aantrekkelijke ‘employee value proposition’. ‘Bedrijven moeten duidelijk communiceren over wat ze te bieden hebben en waar ze voor staan: zo creëren ze realistische verwachtingen bij kandidaten en trekken ze de juiste mensen aan.’

Het effect van een aantrekkelijke som geld bij de aanvang van een carrière ebt al na enkele maanden weg.
Koen Dewettinck
Professor Human Resources Management bij Vlerick

Bart Wille raadt organisaties ook aan om te meten en monitoren. ‘Breng het effect van een tekenbonus op het werknemersbestand in kaart, zowel op de middellange als de lange termijn. Meet hoeveel mensen er met een tekenbonus aan boord blijven of weer vertrekken. Zo ontdek je of die strategie ook een échte meerwaarde biedt.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.