Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Thuiswerken werkt niet zonder strategie’

Als je digital nomads bestudeert, kan je veel leren over ‘plaatsonafhankelijk’ werken, zegt pionier Koen Blanquart. ‘Corona heeft bewezen dat thuiswerken voor velen geen ideale oplossing is en een gebalanceerd leven in de weg staat.’ Toch kunnen digital nomads een interessante aanwinst zijn voor bedrijven.

Koen Blanquart werkt al twaalf jaar als onafhankelijk management- en strategieconsultant van overal ter wereld. Zijn onlinekantoor is waar zijn laptop staat, al heeft hij een grote voorkeur voor New York. In zijn nieuwe boek Thuisvoordeel beklemtoont hij dat het niet de werklocatie, maar voornamelijk mensen en processen zijn die een gezonde work-lifebalance en een vlotte samenwerking in de weg zitten.

‘Toen ik er in 2010 voor koos om digital nomad te worden, was dat echt vechten’, getuigt hij. ‘Veel opdrachtgevers begrepen destijds niet hoe ik tijdens het vele reizen mijn taken en projecten succesvol zou kunnen afwerken. Daarom hield ik die manier van werken aanvankelijk verborgen.’ Een bedrijf in New York wist bijvoorbeeld niet dat hij tijdens een videomeeting eigenlijk in Costa Rica verbleef. Of enkele uren voor de start van een fysieke vergadering nog op een vliegtuig zat.

Kwaliteit, inhoud en timing

Als digital nomad heeft Blanquart bewezen dat het mogelijk is om de drang naar vrijheid en autonomie te rijmen met een succesvolle carrière en een betekenisvol leven. ‘De meeste bedrijven die mij inhuren als coach of consulent stellen zich nog nauwelijks vragen over waar en wanneer ik werk. Ze beoordelen mijn prestaties op kwaliteit, inhoud en timing.’

Iedereen die via online technologie zijn of haar job kan meenemen naar eender waar, om zo de work-lifebalance te bewaken, is een digital nomad.
Koen Blanquart
management- en strategieconsultant

Terwijl werken en leven als digital nomad inmiddels veel beter aanvaard wordt in de freelancewereld, is dat geenszins het geval bij mensen in loondienst. Corona heeft het op afstand werken wel toegankelijker en aanvaardbaarder gemaakt, maar dan gaat het in de praktijk hoofdzakelijk over één of meerdere dagen thuiswerken als afwisseling voor fysiek samenwerken op kantoor.

De derde werkplek

‘Thuiswerken is voor velen geen zaligmakende oplossing gebleken’, weet Blanquart. ‘Mensen werken er vaak aan de keukentafel in de nabijheid van partners, kinderen en huisdieren. Dat werkt niet.’ Interessanter volgens Blanquart is de zogenaamde derde werkplek. Dat kan gedurende enkele dagen per week een satellietkantoor zijn, dichter bij de woonplek van medewerkers. ‘Collega’s uit dezelfde regio kunnen er samenkomen en moeten dan niet van overal naar Brussel pendelen.’

Kom naar de Smart HR Day 2022, hét HR-event van het jaar.
Wil je graag met andere professionals praten over de toekomst van HR?
Schrijf je in!

Als afwisseling kan de derde werkplek ook eender welke locatie zijn waar mensen hun laptop openklappen. Ook wie met de laptop in een park, aan de kust, een co-workingruimte of in een koffiebar werkt, is voor Blanquart een digital nomad. ‘Mensen moeten niet per se fulltime gaan reizen: iedereen die via online technologie zijn of haar job kan meenemen naar waar hij of zij wil, om zo de work-lifebalance te bewaken, valt onder die noemer.’

Synchroon en asynchroon (samen)werken

Organisaties doen er goed aan om die manier van werken via hun strategie en processen te ondersteunen en te faciliteren. Al moet er ook ruimte blijven voor vaste kantoordagen. ‘Elk team moet voor zichzelf bepalen welke taken er beter fysiek gebeuren – of waarbij teams beter synchroon werken – en voor welke zaken dat minder noodzakelijk is, en dus asynchroon kunnen gebeuren’, vertelt Blanquart. ‘Werkgevers bieden hun mensen daarmee autonomie binnen een kader waarin ze zich comfortabel voelen. En ze vergroten daarmee de wendbaarheid en de betrokkenheid van hun talenten.’

Het remote kantoor vervult daarbij een sleutelrol. ‘Met die plek en bijbehorende manier van werken vergroten organisaties hun werkgeversaantrekkelijkheid en concurrentiekracht’, besluit Blanquart. ‘Door digital nomads te omarmen, maximaliseren werkgevers bovendien hun talentenpool. Ze kunnen kandidaten in andere landen rekruteren en het maakt bedrijven internationaler. Ik zie alleen maar voordelen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.