Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We willen een digitale revolutie ontketenen voor accountants'

Stijn de Jong, Segment Manager bij Partena Professional

Accountants voeren voor hun klanten maandelijks, per kwartaal en jaarlijks veel terugkerende handelingen en processen uit. ‘Digitalisering maakt alles efficiënter’, zeggen Digly en Partena Professional.

Bert Callens heeft meer dan tien jaar ervaring als accountant en kent het vak door en door. Met zijn bedrijf Digly begeleidt hij vandaag accountants bij hun digitale transformatie, en stoomt hij het metier klaar voor morgen. ‘Accountants spenderen dagelijks uren aan het verzamelen, bijhouden en opvolgen van data. Ze hebben geen tijd voor bijkomende rompslomp.’

Account Manager Partners

Accountants en andere boekhoudkundigen, als partner van Partena Professional kunt u rekenen op uw persoonlijke accountmanager als rechtstreekse contactpersoon.

Dat geldt dubbel voor de kleinere accountancykantoren, die 76 procent uitmaken van de totale markt. ‘Het automatiseren en het digitaliseren van processen kan accountants helpen. Maar dan moeten ze dat wél goed aanpakken.’

Geen kosten maar winsten

‘Veel accountants bekijken een digitale transformatie onterecht als een kostenverhaal‘, zegt Stijn de Jong, die bij Partena Professional focust op oplossingen die accountants kunnen helpen om hun klantdossiers sneller en efficiënter te beheren.

‘In werkelijkheid levert automatiseren en digitaliseren hen juist iets op. Repetitieve processen dienen niet langer manueel te gebeuren, waardoor de accountant meer tijd krijgt voor het geven van persoonlijk advies, communicatie en het versterken van de vertrouwensband met klanten.’

Callens wijst erop dat de verbinding tussen verschillende softwareoplossingen bij een digitale transformatie erg belangrijk is. ‘Als systemen naast elkaar werken, ontstaat er opnieuw frustratie bij accountants. Ze moeten dan alsnog gegevens en klantennamen verschillende keren invoeren.’

Het zou ideaal zijn als wij de data van ons sociaal secretariaat én van ons sociaal verzekeringsfonds centraal via één hub aanleveren aan accountants.
Stijn de Jong
Segment Manager bij Partena Professional

Binnen dat proces is het ‘digitaliseren’ van de pre-accounting van klanten cruciaal. Er zijn verschillende manieren waarop ondernemers maandelijks of per kwartaal hun documenten inleveren: de ene brengt alles op papier binnen, de andere uploadt naar een server en nog iemand anders mailt documenten.

Gekoppelde systemen

Een accountant heeft oplossingen nodig waarmee hij alle types ondernemers kan bedienen. Daarnaast verzamelen accountants voor hun klanten ook cijfers via sociaal secretariaten.

Bert Callens, oprichter van Digly

‘In de praktijk zijn accountants vaak bezig met het opladen naar en ophalen van documenten en data bij de online portalen van vier of vijf sociaal secretariaten’, weet Bert Callens. Ook dat kan beter. Bijvoorbeeld door de systemen van die sociaal secretariaten rechtstreeks te koppelen aan de IT-oplossingen van accountants.

‘Dat is waar Partena Professional samen met Digly de komende maanden werk van wil maken’, vertelt de Jong. ‘Op termijn zou ik graag willen dat we data van ons sociaal secretariaat en van ons sociaal verzekeringsfonds centraal via één hub kunnen aanleveren aan accountants.’

Die kunnen vervolgens al die data doorlinken naar hun boekhoudsysteem, en dus in één beweging alle nodige gegevens van onder meer facturen en loonbrieven verzamelen. ‘We willen hiermee een revolutie ontketenen. En graag ook andere marktspelers inspireren om mee in onze voetsporen te treden.’

Accountancy draait niet alleen om cijfers, maar ook om communicatie en marketing - en daar kan digitalisering bij helpen.
Bert Callens
oprichter van Digly

Clubhouse

Om accountants en hun zakelijke klanten dichterbij elkaar te brengen, organiseren Digly en Partena Professional wekelijks chats via Clubhouse: het socialemediaplatform waar mensen in rooms kunnen praten.

‘Zo begrijpen accountants en ondernemers elkaar beter’, besluit Bert Callens. ‘Accountancy draait immers niet alleen om cijfers, maar ook om communicatie en marketing. En automatisering en digitalisering kunnen daarbij helpen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.