Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Zet growth marketing de rekruteringswereld op zijn kop?

Dennis De Cat, managing partner Upthrust

‘Think different’. Als het niet de tagline van Apple was, zou Dennis De Cat ermee aan de haal zijn gegaan. Deze serieondernemer en managing partner van het digitale agentschap Upthrust stelt zich als missie om de klassieke marketing- en hr-processen op de schop te nemen. Hij vond hiervoor inspiratie in Silicon Valley. Na vier jaar en 10.000 experimenten heeft hij zijn sporen verdiend. En ja, het zal ook de rekrutering op zijn kop zetten.

Growth marketing komt uit de start-upwereld waar je zonder budget toch snel resultaat moet halen. ‘Bij grote bedrijven zijn er wel budgetten voorhanden, maar volgen de resultaten niet’, legt Dennis De Cat de vinger op de wonde. ‘Dat komt omdat ze al te vaak heel rigide processen volgen die niet aangepast zijn aan de snel veranderende wereld. Ik wil bedrijven ervan overtuigen dat ze niet voor alles een agency nodig hebben. En ik wil hen de middelen en de kennis aanreiken waarmee ze het zelf kunnen doen.’

Experimenteer, altijd

Growth marketing is een manier van marketing doen waarbij je op gestructureerde wijze experimenteert met marketing- en advertisingkanalen met de bedoeling te ontdekken wat het best werkt en hoe je het snelst groeit. Experimenteren doe je op basis van vier parameters: de insteek, de boodschap, het doelpubliek en het kanaal.

Dit is niet per definitie een goedkope manier. Je investeert in een proces dat je met trial and error verfijnt. Onze ervaring leert dat een zesde van wat je test ook effectief lukt.
Dennis De Cat
managing partner Upthrust

‘Die vier parameters testen we continu’, aldus De Cat. ‘Eerst zoeken we naar het juiste doelpubliek en het kanaal waarop we dat het best kunnen bereiken. Als die twee parameters goed zitten, kijken we of de boodschap en de insteek voor meer conversie kunnen zorgen. Op die manier proberen we permanent de funnel te optimaliseren.’

Deze aanpak heeft zijn sporen verdiend in de e-commerce. ‘Daar kun je immers bij elke test onmiddellijk meten of de webshop extra geld opbrengt’, zegt De Cat. ‘Het principe wordt nu ook steeds meer toegepast in een b2b-context, bijvoorbeeld om sales leads te verhogen.’

Ook voor rekrutering

Ook voor rekrutering kun je zo’n funnel opzetten. ‘Het doel is om potentiële kandidaten in kaart te brengen, informatie over hen te verzamelen en van daaruit conversie te genereren: bijvoorbeeld iemand een test laten invullen. Het voordeel van deze manier van werken is dat je niet zomaar ‘cold candidates’ binnenkrijgt, maar een reeks kandidaten die al voorgekwalificeerd zijn.’

Het doel is om potentiële kandidaten in kaart te brengen, informatie over hen te verzamelen en van daaruit conversie te genereren: bijvoorbeeld iemand een test laten invullen.
Dennis De Cat
managing partner Upthrust

Lukt dit voor alle profielen en jobs? ‘In het begin was ik daar ook heel sceptisch over. We zetten deze aanpak nu zo’n vier maanden in de markt, eerst voor de rekrutering van meer generalistische profielen, en nu ook voor gespecialiseerde functies zoals full stack developers. En de resultaten zijn er.’

Valkuilen

Er zijn een aantal misverstanden over growth marketing, beseft De Cat. ‘Zo is het niet per definitie een goedkope manier. Je investeert in een proces dat je met trial and error verfijnt. Onze ervaring leert dat een zesde van wat je test ook effectief lukt. Daar moet je mee kunnen leven. Maar de return on investment van wat wel werkt, is hoog.’

Of er geen koudwatervrees is bij de grote bedrijven? ‘Vaak starten we met een proof of concept om het management te overtuigen en de neuzen in dezelfde richting te krijgen. In de ideale situatie krijgen we een mandaat om aan de slag te gaan buiten de bestaande processen en systemen en kunnen we rekenen op een inhouse team om de resultaten te valideren. Als het bedrijf daarin wil meestappen hebben we een 90 procent kans op succes.’

Hoe werkt growth marketing bij rekrutering?

  • Stap 1: We zoeken een aantal target audiences op de socialemediakanalen waarvan we weten dat de gezochte profielen er zitten, zoals Facebook, LinkedIn of TikTok.
  • Stap 2: We automatiseren zo veel mogelijk het contact met het doelpubliek. Eerst zoeken we content die mensen in onze funnel trekt. ‘Wat goed werkt, is user generated content’, zegt De Cat. ‘Zoals homemade video’s van mensen uit het team die vertellen waarom ze een nieuwe collega nodig hebben.’
  • Stap 3: Op die contacten passen we slimme hacks toe zoals pixel tracking op de video. Zo kunnen we iedereen die de video voor 50 procent uitkijkt identificeren als ‘potentieel geïnteresseerd’. Deze mensen worden geretarget met persoonlijke boodschappen zoals ‘wil jij onze nieuwe marketingmanager worden? Vul dan deze 10 vragen in om te zien of je bij ons past’.
  • Stap 4: Als ze die stap gezet hebben, krijgen ze de vraag om een sollicitatieformulier in te vullen en via een Calendly-link een afspraak in te plannen voor een gesprek.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.