Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
Ondanks de gestegen energieprijzen zet de trend richting elektrificatie van de automarkt zich ook in België onverminderd door. Daar zijn verschillende duidelijke redenen voor. ‘De voordelige fiscaliteit is slechts één van de drivers die de Total Cost of Ownership van elektrische wagens aantrekkelijk maakt’, stelt Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium.
KOJA: zo heet het architecturale ontwerp in de vorm van een futuristisch boomhuis van de pas afgestudeerde Finse designer Kristian Talvitie. Hij nam recent deel aan de Polestar Design Contest, en sleepte er een eervolle vermelding mee in de wacht. ‘Mijn project is écht gebouwd en Polestar wil het concreet inzetten voor meetings en events.’
Zes procent minder uitstoot van broeikasgassen per verkochte wagen: dat is de sterke vooruitgang die Polestar op nauwelijks één jaar tijd kan voorleggen binnen zijn duurzaamheidsambities. ‘Elke stap die we nemen ondersteunt onze klimaatstrategie’, zegt CEO Thomas Ingenlath.
De huidige stijging van de energieprijzen schrikt sommige mensen af om te kiezen voor een elektrische wagen. Niet nodig zegt Polestar. De eigenzinnige elektrische autoconstructeur optimaliseert via doordachte partnerships volop het energiebeheer van zijn klanten. ‘Wie vandaag een Polestar 2 koopt, krijgt er gratis een slimme EV Wall van het Belgische Smappee bovenop.’
Met technologie de kloof tussen bestuurder en wagen verder dichten, en via duurzame materialen luxe herdefiniëren: dat is de visie van Polestar, het Zweedse elektrische performancemerk. ‘De Precept wekt al die ambities tot leven’, zegt Maximilian Missoni, Head of Design bij Polestar.
Het VN-Klimaatrapport gaf de mensheid code rood. We moeten onze ecologische voetafdruk drastisch en dringend verminderen. ‘De wagen is lange tijd het probleem geweest, vandaag maken we deel uit van de oplossing’, zegt Lies Eeckman, Managing Director bij Polestar Belgium.
Lange tijd was de wagen de boosdoener voor onze klimaatproblematiek. Vandaag maakt koning auto deel uit van de oplossing. In zijn elektrische vorm weliswaar. Over vijf jaar zullen ondernemingen en zelfstandigen alleen nog wagens die geen broeikasgassen uitstoten 100 procent fiscaal kunnen aftrekken. Elektrische wagens staan daarmee aan de vooravond van hun grote doorbraak. ‘Bedrijven maken zich massaal klaar voor een groene golf.’
Elektrische auto’s kunnen nog een flink stuk groener worden. Polestar neemt daarin het voortouw. Het elektrische performancemerk van dezelfde groep als Volvo (Geely Holding) wil daartoe tegen 2030 de eerste ‘echte’ klimaatneutrale wagen ontwikkelen. ‘We dwingen onszelf om de manier waarop we wagens ontwerpen en bouwen volledig te herbekijken.’
Het toonaangevende automerk Polestar geeft kunstliefhebbers de kans om zijn Halo Car te betalen met kunst. ‘De wagen is met de hand gemaakt en heel tastbaar, net als een kunstwerk’, zegt Thomas Ingenlath, CEO bij Polestar.