Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Elektrisch rijden en slim energiebeheer gaan hand in hand’

De huidige stijging van de energieprijzen schrikt sommige mensen af om te kiezen voor een elektrische wagen. Niet nodig zegt Polestar. De eigenzinnige elektrische autoconstructeur optimaliseert via doordachte partnerships volop het energiebeheer van zijn klanten. ‘Wie vandaag een Polestar 2 koopt, krijgt er gratis een slimme EV Wall van het Belgische Smappee bovenop.’

De missie van Polestar gaat veel verder dan het ontwikkelen en vermarkten van elektrische wagens. Het Zweedse performancemerk wil ook de transitie naar een groene en meer duurzame mobiliteit helpen versnellen. ‘Dat betekent het wegnemen van drempels, en er mee voor zorgen dat onze wagens efficiënt én groen geladen kunnen worden’, verduidelijkt Lies Eeckman, managing director bij Polestar Belux. ‘Het partnerschap dat Polestar eind juni sloot met Smappee sluit daar perfect bij aan.’

Intelligente laadtechnologie

Onze laadinfrastructuur is vandaag al volledig klaar voor morgen.
Stefan Grosjean
CEO bij Smappee

De intelligente laadinfrastructuur van dat Harelbeeks cleantech-bedrijf zorgt er op een unieke manier voor dat EV-gebruikers hun wagen energie-efficiënt kunnen opladen, zonder energiepieken die de verbruikskosten verhogen of de elektrische installatie overladen. ‘Dankzij de geïntegreerde slimme energiemanagementtechnologie gebruiken onze laadpalen automatisch een maximum aan zonne-energie voor elke laadsessie’, vertelt Stefan Grosjean, CEO bij Smappee. ‘De bijbehorende app geeft gebruikers realtime inzicht in hoe efficiënt hun wagen en hun huis of bedrijf energie verbruiken.’ Dat gaat van zonneproductie en sluimerverbruik tot consumptie op toestelniveau. Zo kan er doelgericht energie bespaard worden.

Voor wie zonnepanelen heeft, laadt de EV Wall van Smappee de elektrische wagen doorheen de dag maximaal met zonne-energie. Voor wie die nog niet heeft, optimaliseert hij de laadbeurten volgens het laagste energietarief. Het systeem houdt ook rekening met variabele tarieven en de aangekondigde capaciteits- en piektarieven. ‘Onze laadinfrastructuur is vandaag al volledig klaar voor morgen’, zegt Stefan Grosjean. ‘We bekijken binnenkort ook Vehicle to Home-toepassingen, waarbij de autobatterij overtollige zonne-energie kan opslaan en op momenten dat de zon onvoldoende schijnt stroom kan leveren aan de woning van de gebruiker.’

Laden: thuis, op het werk en in de publieke ruimte

Een laadpaal thuis of op het werk is een sterk alternatief voor het publieke laadpalennetwerk dat nog volop in ontwikkeling is. ‘Vandaag is aan de woning of op kantoor laden de beste en meest eenvoudige oplossing’, vertelt Lies Eeckman. ‘Maar uiteraard moeten er ook mogelijkheden komen voor wie thuis geen eigen laadpaal kan installeren. De overheidsbeslissing om tegen 2026 alle bedrijfswagens elektrisch te maken, zorgt alvast voor een stroomversnelling.’ Tegen 2025 plaatst Vlaanderen immers meer dan dertigduizend extra publieke laadpalen. De Waalse overheid plant er zevenduizend, en het Brussels Hoofdstedelijk wil er tegen 2035 elfduizend installeren. Daarmee streeft ons land naar één publiek laadpunt per vier elektrische wagens.

Energie-efficiënte updates

Daarnaast integreert Polestar rechtstreeks in de wagen technologieën die het energiebeheer optimaliseren: ongeacht waar gebruikers laden. Dankzij Over-the-Air (OTA) softwareupdates blijft de Polestar 2 ook de komende jaren als nieuw aanvoelen. De OTA’s zijn zelfs van toepassing op de allereerste auto's die sinds juli 2020 werden geleverd. Zo hebben belangrijke software- en functie-upgrades sindsdien het bereik, de efficiëntie, connectiviteit en de rijervaring verbeterd.

We zorgen ervoor dat onze wagens efficiënt én groen geladen kunnen worden.
Lies Eeckman
managing director bij Polestar Belux

‘De nieuwe P1.7-update biedt ook een Range Assistant-app in de auto’, verduidelijkt Lies Eeckman. ‘Die helpt bestuurders om de efficiëntie en de actieradius te verbeteren.’ De app bevat tevens een Eco Climate-modus waarmee de bestuurder de impact van het klimaatsysteem op de batterij kan verlagen. En wanneer een openbaar snellaadstation als bestemming of tussenpunt is geprogrammeerd, wordt de accu langs de route voorgeconditioneerd zodat het laden sneller gaat.’

Snelle beschikbaarheid

Lies Eeckman beklemtoont tot slot ook dat Polestar als een van de weinige elektrische automerken momenteel nog steeds snel kan leveren. ‘Vooraf geconfigureerde voertuigen krijgen we al vanaf vier weken tot bij de klant. Nieuwe wagens kunnen al na drie maanden bezorgd worden.’

Nog tot en met eind maart 2022 krijgt elke consument die een Polestar 2 koopt er gratis een Smappee EV Wall bovenop door middel van een kortingscode die zij van Polestar ontvangen en moeten ingeven in een configurator. Klik hier voor meer informatie.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.