Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Elektrisch rijden moet 100 procent groen worden'

Fredrika Klarén, Head of Sustainability bij Polestar

Elektrische auto’s kunnen nog een flink stuk groener worden. Polestar neemt daarin het voortouw. Het elektrische performancemerk van dezelfde groep als Volvo (Geely Holding) wil daartoe tegen 2030 de eerste ‘echte’ klimaatneutrale wagen ontwikkelen. ‘We dwingen onszelf om de manier waarop we wagens ontwerpen en bouwen volledig te herbekijken.’

Internationale studies tonen aan dat de klimaatimpact van elektrische auto’s over hun volledig levensduur vandaag kleiner is dan die van vergelijkbare modellen met verbrandingsmotor. Positief, vindt Polestar, maar niet goed genoeg. De autofabrikant is een flink stuk ambitieuzer, en wil tegen 2030 de eerste klimaatneutrale wagen bouwen. Wanneer het zijn volledige productieproces emissievrij maakt, worden CO2-compenserende maatregelen overbodig. ‘Bomen planten als compensatie is een uitvlucht,’ meent Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. ‘We moeten de lat hoger leggen. Door onszelf te pushen om een klimaatneutrale auto te maken, kijken we verder dan wat vandaag mogelijk is.’

Bomen planten als compensatie is een uitvlucht.
Thomas Ingenlath
CEO van Polestar

Polestar 0

Met het Polestar 0-project dwingt het merk zichzelf tot het ontwikkelen en omarmen van nieuwe innovaties en exponentiële technologieën: in élke fase van het productieproces. Dat begint al vanaf het winnen van grondstoffen. ‘Samen met blockchainprovider Circulor maken we de toeleveringsketen van mineralen en materialen die we verwerken volledig traceerbaar’, vertelt Fredrika Klarén, Head of Sustainability bij Polestar. ‘Niet alleen garanderen we bijvoorbeeld dat het kobalt voor onze elektrische batterijen afkomstig is van eerlijke mijnhandel, blockchain helpt ons ook met CO2e tracking.’ Daarmee kan Polestar nagaan welke emissies er op welk moment in het productieproces zijn gemaakt, en van welke leveranciers ze binnen de supply chain afkomstig zijn.

Polestar 0 project

Groene energie en transparantie

Vandaag functioneert de productiefaciliteit van Polestar in Chengdu al 100 procent op groene energie. Dat wil het merk de komende jaren ook realiseren bij zijn andere fabrieken. De autobouwer kiest almaar meer voor natuurlijke en duurzame materialen voor het interieur van zijn wagens. En sinds kort publiceert de constructeur zelfs cijfers over de klimaatimpact van zijn auto’s. De Product Sustainability Declaration van Polestar toont de koolstofvoetafdruk en getraceerde risicomaterialen via labels open en bloot aan de buitenwereld.

‘We willen met al onze inspanningen en transparantie de industrie inspireren om hetzelfde te doen’, vertelt Fredrika Klarén. ‘We hopen dat andere merken ons hierin zullen volgen.’ Klimaatneutraal auto’s produceren is een gedeelde verantwoordelijkheid, klinkt het. Alleen via een wereldwijde transparante standaard kan de ene auto met de andere vergeleken worden. ’De industrie moet dus een gemeenschappelijke norm aannemen.’ Het volledige ontwikkelingsproces en de volledige waardeketen zullen daartoe moeten samenwerken en zich aanpassen: van leveranciers tot retailers.

We willen met al onze inspanningen en transparantie de industrie inspireren om hetzelfde te doen.
Fredrika Klarén
Head of Sustainability bij Polestar

Consumenten zitten mee aan het stuur

‘Dit is een historisch moment voor autofabrikanten’, onderstreept Fredrika Klarén. ‘We willen het beter doen en durven dromen van klimaatneutrale, duurzame en mooie auto's.’ Dat kan alleen maar door alle emissies die bij de productie van een wagen ontstaan te bannen. ‘Consumenten zijn de drijvende kracht in de transitie naar een duurzame economie’, besluit Thomas Ingenlath. ‘Zij moeten de juiste tools in handen hebben om juiste, weloverwogen en ethische keuzes te kunnen maken. Wij zijn alvast duidelijk: vandaag verlaat de Polestar 2 de fabriek met een koolstofvoetafdruk. In 2030 willen we een auto maken die dat niet doet.’

Polestar 2

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.