Het VN-Klimaatrapport gaf de mensheid code rood. We moeten onze ecologische voetafdruk drastisch en dringend verminderen. ‘De wagen is lange tijd het probleem geweest, vandaag maken we deel uit van de oplossing’, zegt Lies Eeckman, Managing Director bij Polestar Belgium.
72 procent van de Belgen wil zijn milieu-impact ingrijpend doen dalen. Daarbij zien ze ook een grote rol weggelegd voor elektrische wagens (EV’s). 43 procent van onze landgenoten heeft vandaag al een positieve attitude ten opzichte van EV’s. Dat blijkt uit resultaten van het onafhankelijke onderzoeksbureau Globescan, dat eerder dit jaar in opdracht van Polestar meer dan tienduizend mensen bevroeg in tien verschillende landen over hun houding tegenover elektrische wagens.
EV als oplossing van het probleem
De overstap naar elektrische mobiliteit is een impactvolle oplossing.
Cijfers van het Europees Milieuagentschap stellen dat passagiersauto's belangrijke vervuilers zijn. Ze vertegenwoordigen 60,7 procent van de totale CO2-uitstoot van het wegtransport in Europa. ‘De overstap naar elektrische mobiliteit is een impactvolle oplossing’, meent Lies Eeckman, Managing Director bij Polestar Belgium. Om die stelling te staven, verwijst ze naar de levenscyclusanalyse (LCA) van de Polestar 2. ‘Daaruit blijkt dat de ecologische voetafdruk van de wagen, opgeladen met hernieuwbare energie, half zo groot is als die van een vergelijkbare benzineauto.’
Maar onbekend is onbemind. Het gebrek aan kennis en ervaring vormt vandaag een rem voor veel Belgen. Vandaag kwam slechts elf procent van onze landgenoten al in aanraking met elektrische mobiliteit. Als automerk doet Polestar er alles aan om mensen optimaal te informeren. ‘In onze Spaces in Antwerpen, Luik, Brussel en Gent kan iedereen terecht met vragen over elektrische mobiliteit. En in het najaar organiseren we meer dan tien testdrive-events met in totaal tienduizend testritten over heel België’, zegt Lies Eeckman. ‘Wij gaan dus heel actief naar mensen toe.’
Slimme laadinfrastructuur
Maar er is meer nodig om de Belg te overtuigen, want er zijn nog een aantal drempels. In de eerste plaats het gebrek aan laadinfrastructuur. Al is er op dat vlak een stevige inhaalbeweging bezig. Zo nadert het aantal publieke laadpunten in België de 10.000, zo blijkt uit cijfers van AVERE BELGIUM, de federatie die zich bezighoudt met de marktcreatie voor emissievrije mobiliteit in ons land. Dat is een stijging met bijna 250 procent in vergelijking met vijf jaar geleden, toen waren er net iets meer dan 2.900 publieke laadpunten.
De wagen is lange tijd het probleem geweest, vandaag maken we deel uit van de oplossing.
Om Belgen op vlak van laadinstallaties verder te ontzorgen, zet Polestar actief in op partnerships. Zo zijn er samenwerkingen met Plugsurfing, Ionity en ook met lokale spelers als Smappee, die thuis slimme laadinfrastructuur voorzien. ‘Ook de plannen van lokale overheden staan in de startblokken, en privéspelers als Fastned hebben grote ambities’, zegt Lies Eeckman. ‘De combinatie van die twee zal het aantal laadpalen snel doen toenemen, zodat duurzame mobiliteit volop kan floreren.’
Range anxiety
Verder ziet 46 procent van de Belgen het rijbereik als een rem om de overstap naar een elektrische wagen te maken. Maar uit datzelfde Globescan-rapport blijkt tegelijkertijd dat 63 procent van onze landgenoten gemiddeld minder dan een uur per dag in de wagen spendeert. Is die ‘range anxiety’ vandaag dan nog terecht? ‘Neen’, besluit Lies Eeckhout.
‘Elektrische wagens hebben nu al een ruim rijbereik. De Polestar 2 Long range Single motor kan op één batterijlading tot 540 kilometer (WLTP) rijden. Dat doen mensen niet in een uur. Zelfs medewerkers die veel kilometers afleggen zullen de batterij op één werkdag zelden leegrijden.’ In ons land is range anxiety in de meeste gevallen dus een non-discussie, klink het.
Polestar organiseert tal van events verspreid over België waar u geheel vrijblijvend informatie kunt inwinnen en wagens kunt testen. Meer informatie vindt u hier.