Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Slow travel wordt dé reistrend van de toekomst’

KOJA: zo heet het architecturale ontwerp in de vorm van een futuristisch boomhuis van de pas afgestudeerde Finse designer Kristian Talvitie. Hij nam recent deel aan de Polestar Design Contest, en sleepte er een eervolle vermelding mee in de wacht. ‘Mijn project is écht gebouwd en Polestar wil het concreet inzetten voor meetings en events.’

Een compact gebouw dat de reisnood vermindert en tegelijk mensen dichterbij de natuur brengt: dat betracht Kristian Talvitie met zijn ontwerp van een moderne vakantiewoning. ‘KOJA is geen voertuig, maar een compact en duurzaam gebouw in een boomkruin, dat een rijke, meeslepende ervaring biedt in een natuurlijke omgeving’, verduidelijkt hij. ‘Mensen moeten niet per se naar andere landen reizen of verre afstanden afleggen om van de rust en de natuur te kunnen genieten: ze klimmen aan boord van het boomhuis en er opent een compleet nieuwe wereld.’ 

Vuurtoren in het bos 

De vorm van het ontwerp lijkt op een vuurtoren middenin het bos. Maar Kristian putte zijn inspiratie ook deels uit de coronaperiode, toen mensen de natuur in hun nabije omgeving beter leren kennen of herontdekt hebben. Een boomhuis kan die beleving versterken en ook de komende jaren de reisnood verminderen. Bovendien verloopt het bouwproces ook heel ecologisch. Kristian Talvitie: ‘In plaats van bomen om te hakken om plaats te maken voor een vakantiewoning, houdt mijn design de omgeving  intact: het microhuis wordt relatief eenvoudig rond een boom gebouwd. Het biedt een maximale ervaring met een minimale ecologische voetafdruk.’ 

Klim aan boord en er opent een compleet nieuwe wereld.
Kristian Talvitie
Designer en deelnemer Polestar Design Contest 2021

Van fictie naar realiteit 

Zijn creatieve en innovatieve toekomstvisie ging niet onopgemerkt voorbij tijdens de Polestar Design Contest, waar hij gelauwerd werd en een eervolle vermelding bemachtigde. KOJA is nu ook écht gebouwd. ‘Een versie van mijn project heeft nu vorm gekregen in het zuiden van Finland, midden in de bossen van Fiskars, vlakbij een meer‘, zegt Kristian Talvitie. ‘Het huis is nu klaar om zijn eerste gasten te ontvangen.’ 

Het gebouw zal in de eerste plaats gebruikt worden om mensen en organisaties te inspireren tijdens bijeenkomsten en events. Om hen te doen inzien dat reizen ook kan door even stil te staan - en de omgeving vanuit een ander perspectief te ervaren. Ook Polestar zal gebruikmaken van de constructie. ‘Deze zomer zullen we mensen, waaronder partners en media, uitnodigen voor een testrit met een van onze wagens, waarna ze naar het boomhuis kunnen rijden om er te overnachten‘, zegt Martin Österberg, Head of Marketing van Polestar.  

Deze zomer zullen mensen tijdens een testrit naar het boomhuis kunnen rijden om er te overnachten.
Martin Österberg
Head of Marketing van Polestar

Nieuwe manier van reizen en verplaatsen 

Kristian Talvitie hoopt tevens dat zijn ontwerp autoconstructeurs zoals Polestar kan inspireren bij het design van hun toekomstige modellen. In se moedigt KOJA een positieve verandering in de samenleving aan, door het reizen te helpen verminderen. ‘Deze reactie op de klimaatcrisis heeft misschien nog meer invloed op de toekomst van de mobiliteit, en hoe we leven, dan innovaties op het gebied van voertuigontwerp. Het boomhuis geeft invulling aan een nieuwe levensstijl op vlak van reizen, en vermindert de druk op onze omgeving. Less is more’, klinkt het. 

Hoe kijkt Kristian zelf naar die toekomst: zullen auto’s over enkele jaren kunnen vliegen, en zullen ze op die manier zijn futuristische boomwoning – al ‘aanmerend’ in de lucht – kunnen bezoeken? ‘Dat zie ik de volgende tien jaar nog niet meteen gebeuren. Wel zullen wagens volgens mij de komende jaren almaar autonomer kunnen rijden. Ze zullen allicht ook een nog grotere batterijautonomie krijgen én hopelijk ook tragere manieren van reizen en verplaatsen aanmoedigen.’ 

Voor meer informatie: www.polestar.com

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.