Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wij bewijzen dat bedrijfsgroei en klimaatdoelstellingen verenigbaar zijn’

Zes procent minder uitstoot van broeikasgassen per verkochte wagen: dat is de sterke vooruitgang die Polestar op nauwelijks één jaar tijd kan voorleggen binnen zijn duurzaamheidsambities. ‘Elke stap die we nemen ondersteunt onze klimaatstrategie’, zegt CEO Thomas Ingenlath.

Polestar publiceerde zopas zijn tweede jaaroverzicht en duurzaamheidsverslag. Het elektrische performancemerk, dat deel uitmaakt van dezelfde groep als Volvo (Geely Holding), maakt er al sinds zijn ontstaan geen geheim van uit te willen groeien tot het groenste automerk ter wereld. Eind 2020 pleitte CEO Thomas Ingenlath sectorbreed voor meer transparantie: ‘Wij willen een industriemaatstaf die de hoeveelheid koolstof weergeeft die tijdens de volledige levenscyclus van een elektrische auto gecreëerd wordt.’  

Tegen 2030 brengen we de eerste klimaatneutrale elektrische auto op de markt.

Thomas Ingenlath
CEO bij Polestar

Zes procent minder broeikasgassen 

Zijn bedrijf speelt op dat vlak vandaag een voortrekkersrol. Polestar communiceerde in 2021 over de totale milieu-impact van de nieuwe Polestar 2, door open en bloot de resultaten van de Life Cycle Analysis (LCA) van dat voertuig te delen met de buitenwereld. Ook is het automerk er op amper één jaar in geslaagd om dankzij verbeterde efficiëntie en een nog groter gebruik van hernieuwbare energie, de uitstoot van broeikasgassen per verkochte wagen met zes procent naar beneden te halen. Daarmee komt het doel om de koolstofuitstoot per verkochte wagen tussen 2020 en 2030 te halveren, alweer een stap dichterbij. Op dat vlak was Polestar ook het eerste wagenmerk dat zich aansloot bij het Exponential Roadmap Initiative, een sectoroverschrijdende alliantie die zich inzet voor een halvering van de wereldwijde uitstoot tegen 2030.  

Bedrijfsgroei en klimaatdoelstellingen zijn verenigbaar 

‘Dit is het klimaatdecennium. Verandering en verbetering moeten voortdurend plaatsvinden’, stelt Thomas Ingenlath. ‘We kunnen het ons niet veroorloven te wachten. Elk jaar leggen we verantwoording af over de duurzaamheidsstappen die we zetten.’ Polestar bewijst ook dat bedrijfsgroei en klimaatdoelstellingen verenigbaar zijn. Enerzijds met een jaar-op-jaar groei van meer dan 185 procent en genoteerd zijn in Nasdaq. Anderzijds met het doel om tegen 2030 een volledig klimaatneutrale wagen te bouwen. Het Polestar 0-project wil nul koolstofemissies bij de productie van de wagen, de levering aan de klant en het einde van de levensduur. ‘Tegen 2040 streven we zelfs naar klimaatneutraliteit binnen de volledige waardeketen’, klinkt het. 

Dit is niet het moment voor geleidelijke verandering, maar voor radicale innovatie.

Thomas Ingenlath
CEO bij Polestar

Radicale innovatie 

Vorig jaar breidde Polestar ook zijn partnerschap met Circulor nog verder uit. Dankzij de blockchain-technologie van dat Britse softwarebedrijf garandeert Polestar dat zowel het kobalt voor de elektrische batterijen als het mica, afkomstig zijn van eerlijke mijnhandel. Circulor biedt bovendien een private blockchain-oplossing zonder de zware koolstofuitstoot van klassieke blockchains.

Tot slot, stelde Polestar recent ook experten aan voor zijn vier strategische duurzaamheidsdomeinen: klimaatneutraliteit, transparantie, circulariteit en inclusie. ‘Dit is niet het moment voor geleidelijke verandering, maar voor radicale innovatie’, besluit Thomas Ingenlath. ‘Het bouwen en verkopen van elektrische auto's is niet waar onze reis eindigt, het is slechts het begin.’  

Voor meer informatie: www.polestar.com

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.