Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Betrokken schoonmaker is succesvolle schoonmaker

©Care

Hoe pak je verzuim in de schoonmaaksector aan? Met betrokken medewerkers, meent Ann Lommelen van schoonmaakbedrijf Care: ‘Wij willen dat onze schoonmakers assertief en vaktechnisch inspelen op de noden van de klant.’

Welke factoren dragen bij tot een succesvolle samenwerking tussen schoonmaakbedrijf en klant? Dat ging schoonmaakbedrijf Care na in een nationaal onderzoek. Een belangrijke factor blijkt personeelsbeheer. ‘Je oogst wat je zaait als leidinggevende – zeker in de schoonmaak. Ben je als leidinggevende betrokken bij je mensen? Dan zijn je mensen ook echt betrokken bij hun werk’, legt Ann Lommelen uit, Operational Manager bij Care.

Ann Lommelen, Operationeel Directeur Care ©Arthur Los

Ben je als leidinggevende betrokken bij je mensen? Dan zijn je mensen ook echt betrokken bij hun werk.
Ann Lommelen
Operational Manager, Care

Nochtans is verzuim een van de grootste problemen in de schoonmaaksector. En bij veel onverwachte afwezigheid gaat de kwaliteit van de dienstverlening snel achteruit. ‘Het is tragisch dat bedrijven haast niet anders verwachten van de schoonmaaksector’, zegt Ann Lommelen, ‘alsof schoonmakers liever ziek zijn dan werken.’

Betrokkenheid

Schoonmaken is mensenwerk. Wie goed in zijn vel zit, doet zijn werk graag en goed. Maar schoonmaken is ook een vak met zijn eigen vaktechniek: ‘Betrokkenheid wil ook zeggen: samen zoeken naar de beste schoonmaakmethode voor het beste resultaat’, vindt Ann Lommelen. ‘Af en toe informeren naar de kinderen, dat is niet genoeg. Het is motiverend voor schoonmakers als iemand mee zoekt naar oplossingen die het werk gemakkelijker en beter maken.’

Daarom is verzuim aanpakken maar het topje van de ijsberg, vindt Ann Lommelen. ‘We willen dat onze schoonmakers assertief en vaktechnisch inspelen op de noden van de klant. Creativiteit om de dienstverlening echt top te maken, mag niet beperkt blijven tot de offertefase.’

Bent u benieuwd naar de 7 succesfactoren
voor een topdienstverlening in de schoonmaak?
Doe de test op blog.care.be/doedetest.

CONTACT

www.care.be
Care Luchthavenlei 7B
2100 Deurne
+32 287 06 10

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.