Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Slimme apparaten vragen een slimme klantendienst

'De slaagkans van een nieuw geconnecteerd toestel hangt voor de helft van de dienstverlening af', zegt Daniel van Hove, CCO van ESAS

Het Internet der dingen groeit explosief snel. ‘Maar nog te veel bedrijven onderschatten het belang van klantenservice in die geconnecteerde slimme wereld’, onderschrijft ESAS, de grootste Internet of Things-dienstenleverancier in de Benelux.

In 2020 zullen 50 miljard apparaten met elkaar verbonden zijn via internet. ‘Bedrijven zien smart devices als opstap naar betere service. En als een manier om extra gegevens te verzamelen over klantengedrag. Op basis van die data kunnen ze nieuwe diensten ontwikkelen’, legt Robert Decant uit, CEO van Internet of Things-dienstenleverancier ESAS.

'De slaagkans van een nieuw geconnecteerd toestel hangt voor de helft van de dienstverlening af'
Daniel Van Hove
CCO van ESAS

Wie een nieuw product lanceert, is zich uiteraard bewust van de ontwikkelingskosten. ‘Maar te veel bedrijven onderschatten het belang van de extra dienstverlening van een geconnecteerd toestel. Nochtans hangt de slaagkans van zo’n product voor de helft van die dienstverlening af’, zegt Daniel Van Hove, CCO van ESAS. ‘En dat proces kun je maar beter goed automatiseren. Want nog te vaak worden de kosten van de klantenservice niet ingecalculeerd in het project.’

Vragenlijstje
Een voorbeeld? Een smart versie van een thermostaat, waardoor klanten via een smartphone-app de temperatuur kunnen aanpassen. ‘Dan moet je als fabrikant volgende vragen stellen: wie gaat je apparaten installeren en onderhouden? Moeten installateurs zich bijscholen voor die slimme thermostaat? Heeft je bedrijf voldoende schaal voor de dienstverlening in de hele markt? Ga je de klantendienst uitbesteden? Welk budget heb je nodig voor die service?’, legt Daniel Van Hove uit.

De oplossing? Een grondige service design rond de IoT oplossingen van uw bedrijf. ‘Wie wil slagen in Internet of Things moet de cultuur van zijn bedrijf zo organiseren dat de klant centraal staat. En dat moet een tevreden klant zijn, zonder zorgen’, besluit ESAS-CEO Robert Decant.

Contact:


ESAS
Terbekehofdreef 24
2610 Wilrijk
03/808.8000

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.