Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De Audi e-tron GT zet de toon voor het nieuwe geluid van mobiliteit

Terwijl men het geluid van conventionele auto’s wil temperen, moeten elektrische wagens net meer van zich laten horen. Op vraag van de EU worden deze elektrische auto’s uitgerust met het akoestische waarschuwingssysteem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). De Audi e-tron GT heeft zulk systeem, maar in het geluidslaboratorium gingen de Audi-ingenieurs nog een stapje verder.

‘Het geluid van de Audi e-tron GT is sportief-volumineus, hoogwaardig, helder en genuanceerd.’ Aan het woord is Audi-geluidsingenieur Rudi Halbmeir. Samen met collega Stephan Gsell ontwikkelde hij de kenmerkende e-sound van de nieuwe Audi-telg na een creatief proces van lange adem.

Om het ideale geluid samen te stellen, experimenteerden ze met verschillende (on)alledaagse voorwerpen. Een ventilator voor de opening van een cilindervormig object bracht uiteindelijk het basisgeluid voort. Daarna volgde het finetunen.

Een ventilator voor de opening van een cilindervormige buis bracht uiteindelijk het basisgeluid voort van de Audi e-tron GT.

‘Er bestaat daarvoor geen geschikte software op de markt. Daarom hebben we onze eigen software geprogrammeerd’, zegt Stephan Gsell. ‘De uiteindelijke ‘symfonie’ omvat 32 klanken. Telkens verschillend gemengd en gemonteerd.’

Geen begin en einde

Geluidsingenieur Halbmeir speelt zeven instrumenten en heeft zijn eigen muziekstudio. Hij experimenteert met de uiteenlopendste klanken – van snelweggeluiden tot didgeridoos.

Toch gaat voor het geluid van de Audi e-tron GT de vergelijking met een muziekstuk niet helemaal op. Er is immers geen begin, midden en einde. ‘Het is een aanhoudend geluid dat in élke rijsituatie krachtig en fascinerend moet klinken’, zegt Gsell. ‘Cruciaal is dat de e-tron klinkt als een elektrische wagen, níét als een verbrandingsmotor.’

Het geluid van de Audi e-tron GT moet in élke rijsituatie krachtig en interessant klinken.
Stephan Gsell
Audi-geluidsingenieur

Na geluidsproeven op de computer, gebeuren de testen met echte wagens in het geluidslabo: een ruimte die amper geluid reflecteert maar wel een geluidweerkaatsende asfaltvloer heeft.

Extra luidsprekers

Het geluid van het AVAS-waarschuwingssysteem is vooral functioneel, in dienst van de verkeersveiligheid. Voor de emotionele beleving zorgt het optionele soundpakket via een extra luidspreker achteraan en luidsprekers in het interieur.

Op basis van variabelen zoals de snelheid verandert het geluid continu. Via het Audi Drive Select-systeem stelt de bestuurder zelf de intensiteit in. De Audi e-tron GT heeft het geluid van mobiliteit voorgoed veranderd. Een sterk staaltje technologie.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.