Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hybride BMW's rijden automatisch elektrisch in 7 Belgische binnensteden

Voortaan schakelen Plug-in Hybride BMW’s bij het binnenrijden van zeven stedelijke ‘eDrive zones’ automatisch over van hun benzinemotor naar honderd procent elektrische aandrijving. ‘Bestuurders bevorderen zo de lokale luchtkwaliteit.’

Wagens uit de plug-in hybride 3 Reeks, 7 Reeks of X5 van BMW rijden sinds kort automatisch elektrisch bij het binnenrijden in zeven Belgische stadscentra. De technologie wordt toegepast in Antwerpen, Luik, Gent, Hasselt, Bergen, Brugge en Brussel. ‘We gebruiken daarvoor geofencing’, verduidelijkt Jeroen Lissens, Corporate Communications Manager bij BMW Group Belux.

‘Onze app herkent de afgebakende eDrive zones via GPS-coördinaten en switcht binnen deze zones automatisch naar een emissievrije, volledig elektrische rijmodus.’ De afgebakende gebieden hebben een diameter van 10 tot 20 kilometer en omvatten altijd de binnenstad. Meestal vallen ze samen met de lage-emissiezones, zoals bijvoorbeeld die in Antwerpen, Brussel en Gent. ‘Hiermee sluiten we naadloos aan op de ambities van overheden om uitlaatgassen te verminderen.’

Lagere gebruikskosten

De wagen bereidt de accu voor op het binnenrijden van de eDrive zones. Indien nodig beveelt hij een laadstation in de buurt aan. Jeroen Lissens: ‘Uiteraard valt de auto niet stil wanneer de batterij middenin zo’n gebied leeg geraakt. Dan schakelt hij automatisch terug naar de benzinemotor. Onze technologie veroorzaakt geenszins pannes. De BMW X5 xDrive45e, bijvoorbeeld kan vandaag meer dan 80 kilometer elektrisch rijden.‘

‘Binnenkort belonen we chauffeurs die vaak emissievrij rijden met punten’
Jeroen Lissens
Corporate Communications Manager bij BMW Group Belux

Range anxiety, de angst om onderweg met een lege batterij geconfronteerd te worden, wordt daardoor resoluut de kop ingedrukt. ‘Voor woonwerk- en stadsverkeer is een dergelijke elektrische actieradius meestal ruim voldoende’, weet Jeroen Lissens. ‘Bovendien verlaagt de elektrisch afgelegde afstand de gebruikskosten voor de chauffeur. Dat geldt dubbel voor stadsverkeer. Daar is elektrische aandrijving nog veel efficiënter dan een verbrandingsmotor.’

België pilootland

Bestuurders van deelnemende BMW-wagens ontvangen de eDrive zones-app automatisch. Naast Duitsland, Nederland en Frankrijk, fungeert ook België als pilootland. In Duitsland zijn inmiddels al 58 eDrive zones: van Berlijn tot Limburg an der Lahn. ‘Deze technologie beïnvloedt het elektrisch rijgedrag van duizenden plug-in hybride wagens in heel Europa’, stelt Jeroen Lissens.

Om chauffeurs aan te zetten zoveel mogelijk van de technologie gebruik te maken, lanceert BMW binnenkort ook een puntensysteem. ‘Chauffeurs die vaak emissievrij rijden in de eDrive zones zullen we met punten belonen’, besluit Jeroen Lissens. ‘Die punten leveren gratis laadminuten op aan openbare laadpalen. Zo stimuleren we bewust ecologisch rijden.’

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.