Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
Sparen voor later is verstandig, maar niet evident. We vinden altijd wel een reden om ons geld uit te geven. Inzichten uit de gedragseconomie helpen dat patroon te doorbreken. Want wie eens begint te sparen, gaat daar gewoon mee door.
Rabobank.be positioneert zich in de Belgische markt als de spaarexpert bij uitstek. Door het delen van objectieve kennis en inzichten wil de bank klanten bewuster laten sparen.
Sparen wordt vaak louter vanuit een economische invalshoek bekeken. Toch wordt de manier waarop we omgaan met geld ook onbewust bepaald door emoties en psychologische aspecten zoals ‘mental accounting’.
Sparen voor later is ‘rationeel moeilijk’, stelt de gerenommeerde gedragseconoom Richard Thaler. We hebben de neiging ons vermogen op te delen in categorieën: leefgeld, vaste uitgaven, geld voor ontspanning, budget om op reis te gaan … Met de categorie ‘geld voor later’ hebben we het lastig. De hindernissen die sparen in de weg staan, kunnen we psychologisch omzeilen.
Uw spaarkracht verhogen hoeft niet moeilijk te zijn. Een experiment van Rabobank.be toont aan dat alleen al een verhoogd bewustzijn leidt tot beter sparen, zonder veel extra inspanningen.