Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Mobiliteit beïnvloedt de vastgoedmarkt'

Alexander D’Hooghe, urbanist, hoogleraar aan het MIT (US) en oprichter van ontwerpbureau en denktank ORG ©Jonathan Ramael

Ons oververzadigde wegennet kraakt. Nieuwe mobiliteitstrends veranderen de manier waarop we ons verplaatsen. Dat beïnvloedt de inplanting, vormen en prijzen van vastgoed. Blijven de toplocaties van vandaag ook nog die van morgen?

Belgen wisselen steeds vaker autoverkeer en openbaar vervoer af met flexibele mobiliteitsoplossingen als deelauto’s, elektrische fietsen en scooters. Innoverende mobiliteitsplatformen laten gebruikers kiezen uit de handigste combinatie van vervoersmiddelen op het juiste moment. Dat doen ze met een handige interface en eenvoudige facturatie.

We zitten nog maar aan het begin van een ware omwenteling’, zegt Alexander D’Hooghe, urbanist, hoogleraar en oprichter van ontwerpbureau en denktank ORG. ‘Vanuit de kapitaalmarkten vloeit meer dan 30 miljard naar investeringen in nieuwe mobiliteitsoplossingen. Dat is een waanzinnig hoog bedrag, dat de komende jaren nog toeneemt.’

Locatieverschuivingen

De nieuwe multimodale mobiliteit verandert de keuze waar we kantoren, bedrijven en woningen inplanten. Niet alleen selecteren werknemers hun woonplaats in de nabijheid van die flexibele mobiliteitsoplossingen, ook ondernemingen en organisaties verhuizen vaker naar locaties die vlot bereikbaar zijn.

‘Vanuit de kapitaalmarkten vloeit meer dan 30 miljard naar investeringen in nieuwe mobiliteitsoplossingen’
Alexander D’Hooghe
Hoogleraar aan het MIT (US) en oprichter van ontwerpbureau en denktank ORG

‘Dat is een logische evolutie’, zegt Alexander D’Hooghe. ‘België is dicht bebouwd. Daarnaast zijn we geografisch gezien een doorstroomland, een knooppunt in het midden van Europa. Dat maakt ons autowegennet oververzadigd. De overheid ondervindt daardoor problemen bij het uitreiken van vergunningen voor bouwprojecten die onze wegen nog voller maken. De welvaartsgroei wordt hierdoor echt geremd.’

‘Dat is anders voor locaties die je vlot kan bereiken met alternatieve transportmiddelen. Zulke bouwprojecten krijgen gemakkelijker een vergunning en ze hebben de grootste ontwikkelingskansen. Ik acht het mogelijk dat gebieden met een goede mobiliteitsontsluiting de komende jaren in prijs stijgen. Een alternatief transportmiddel is niet hetzelfde als het openbaar vervoer: alternatieve transportmiddelen boren de systeeminnovaties aan die vandaag in nieuwe ondernemingen goed gekapitaliseerd geraken.’

Mobiliteitsstudie

Om de impact, uitdagingen en opportuniteiten van nieuwe mobiliteitsvormen in kaart te brengen, werkt D’Hooghe’s bureau ORG aan een Belgische mobiliteitsstudie. De resultaten daarvan worden in september gepresenteerd en besproken tijdens een debat met politici en beleidsmakers op Realty, de summit voor Belgische vastgoedprofessionals.

Meer weten? Alexander D’Hooghe is gastspreker tijdens Realty, de grootste en meest exclusieve netwerkbijeenkomst van vastgoedprofessionals in ons land. De summit vindt plaats op 19 en 20 september in Knokke-Heist. Meer info op www.realty-belgium.be

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.