Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

SAP als motor voor wereldwijde groei

Bart Moonen en Frederik D'heer

Meer dan ooit hebben bedrijven nood aan een digitale partner die meedenkt en hen helpt om uitdagingen aan te pakken. De wereldwijde vestigingen van Soudal gebruiken al jaren SAP. ‘We weten op elk moment wat er in welk filiaal besteld, verkocht en gefactureerd is. Dankzij die controle kunnen we blijven groeien. Ook in snel veranderende tijden’, zegt CFO Bart Moonen.

Zoals veel internationale bedrijven opereert Soudal in een competitief landschap waarbij het lenig moet inspelen op marktgedreven en macro-economische omstandigheden. De fluctuerende kosten van arbeid, grondstoffen en energie hebben een rechtstreekse impact op het resultaat van de specialist in voegkitten, lijmen en PU-schuimen. Het bedrijf is actief in 140 landen, vaak met sterk verschillende economische, geopolitieke en marktomstandigheden.

Controletoren

Advertentie

In die wisselende omstandigheden moet een bedrijf snel strategische maatregelen kunnen nemen met effect op korte termijn. ‘Door het grootste deel van onze business op één SAP-platform te brengen, beschikken we over een schat aan uniforme en up-to-date data om analyses en simulaties te maken’, zegt Bart Moonen, CFO bij Soudal. Zijn bedrijf kreeg de afgelopen jaren te maken met grondstoffentekorten, prijsstijgingen en een verstoring van de supply chain. ‘Als ik dat zou willen, kan ik elk uur een rapport trekken over al onze transacties wereldwijd in real-time. Met de gegevens uit SAP hebben we op elk moment de nodige informatie ter beschikking om juiste beslissingen te nemen.’

Met de gegevens uit SAP hebben we op elk moment de nodige informatie ter beschikking om de juiste beslissingen te nemen.

Bart Moonen
CFO Soudal Group

Voor het management van Soudal fungeert het SAP-systeem als controletoren waarmee ze hun wereldwijde business aansturen vanuit de Turnhoutse hoofdzetel. ‘Een gedetailleerd zicht op de situatie stelt hen in staat om aanpassingen snel en transparant door te voeren’, licht Frederik D’heer toe, Partner SAP-enabled Business Transformation bij Deloitte. ‘Uiteindelijk is een sterk team het belangrijkste, maar SAP is een onontbeerlijk instrument voor je team om het verschil te maken. SAP is niet de enige, maar wel een noodzakelijke voorwaarde om agile in te spelen op de veranderende wereld.’

Nieuwste technologie

Technologie staat niet stil. Ook SAP evolueert mee. Via het nieuwste platform S/4HANA, dat Soudal in 2022 in gebruik nam, heeft het bedrijf toegang tot een ecosysteem van nieuwe technologieën zoals robotics, machine learning en predictive analytics. Het recente project ‘sales order automation’ illustreert de kracht van dergelijke ‘Next Generation’ applicaties.

SAP is niet de enige, maar wel een noodzakelijke voorwaarde om agile in te spelen op de veranderende wereld.

Frederik D'heer
Deloitte

Bart Moonen: ‘Onze grootste klanten dienen hun orders al langer digitaal in. Kleinere klanten, goed voor ongeveer 5.000 orderlijnen per dag, bezorgen ze nog steeds per mail of fax. Die inkomende orders worden nu automatisch verwerkt via OCR (optical character recognition), gebaseerd op een machine learning algoritme. Zo krijgen de verkoopmedewerkers meer tijd voor kwalitatief werk zoals klantencontacten. Dat komt de customer service ten goede.’

Dergelijke technologie wordt steeds performanter door het zelf-trainende algoritme erachter, verduidelijkt D’heer. ‘Hoe meer orders het systeem verwerkt, hoe slimmer het wordt.’

Slagroom

‘We willen SAP volledig uitrollen in de 30 landen waar we produceren en de 80 landen waar we een verkoopsorganisatie hebben. Dan heb je een partner als Deloitte nodig die wereldwijd die support kan leveren en in die landen aanwezig is. Ze helpen ons om te navigeren en prioriteiten te stellen in een landschap dat steeds complexer wordt. Zoiets is van onschatbare waarde om ons competitief voordeel te behouden’, aldus Moonen.

D'heer vergelijkt het met een taart. ‘De sterke digital core van S4/HANA is de biscuit, die bij Soudal perfect gebakken is door hun sterk team en onze jarenlange samenwerking. Nu is het tijd om deze digital core gestaag verder uit te breiden met de nieuwste technologieën, zeg maar de slagroom en de kersen op de taart. Iets wat nu kan dankzij de stap naar S/4HANA.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.