Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Digital wordt zó strategisch dat je planmatig en geïntegreerd te werk moet gaan om resultaten te boeken’

Alexandre Vandenbosch, Senior Manager Project & Program Management bij Flexso

‘De CIO en de IT-afdeling zijn geen facilitaire diensten meer, maar strategische partners van de gehele organisatie’, zegt Alexandre Vandenbosch van Flexso. ‘Dat maakt de organisatie coherent en efficiënt. Omgekeerd kan de onderneming haar strategische doelstellingen zo afstemmen op haar bestaande en toekomstige informaticaoplossingen.

Never waste a good crisis
‘Voor de pandemie toesloeg, stonden bedrijven al zeer positief tegenover ontwikkelingen zoals Industry 4.0 en nieuwe technologieën waaronder Internet of Things (IoT), blockchain, RPA (Robotic Process Automation), Artificial Intelligence (AI) en machine learning (ML)’, zegt Alexandre Vandenbosch, Senior Manager Project & Program Management bij Flexso. ‘De pandemie heeft de digitale agenda’s door elkaar geschud: welke projectportfolio’s moeten voorrang krijgen? Welke bedrijfsprocessen moeten we aanpakken? Welke nieuwe gebruikersnoden krijgen voorrang? Deze tactische en strategische heroriëntatie is ongetwijfeld een goede zaak geweest voor heel wat bedrijven.

Het leiderschap en de strategische visie van de CIO kunnen versnippering op IT-vlak vermijden, iets waarmee organisaties dikwijls kampen.

Alexandre Vandenbosch
Senior Manager Project & Program Management bij Flexso
Advertentie

Digital zorgt voor driehoeksverhouding

Voor alle bedrijven is digital een must geworden. ‘Management, IT en business vormen samen een driehoek. Ze zorgen voor gemengde teams die gemobiliseerd worden rond bepaalde projecten. ‘De rol van de CIO en zijn team wordt hierdoor belangrijker. Ze moeten niet alleen garant staan voor de technische uitvoering, maar moeten er mee voor zorgen en aantonen dat het project een return on investment oplevert en niet alleen extra werkbelasting voor de organisatie betekent.’

Livestream

In de nasleep van de pandemie zien we een snel herstel van Belgische bedrijven. De snelheid waarmee bedrijven zich herstellen verschilt echter. Hoe kan technologie (digital) helpen om dat proces te bevorderen?

Hoe laat je de innovatiemotor aanslaan?

1° Weg met complexiteit

‘Hoe dynamischer een organisatie, hoe groter de kans op IT- versnippering. Door de vele initiatieven is de kans groter op een ‘mengelmoes’ van interfaces, systemen en applicaties. Rationalisering en vereenvoudiging leveren een mooie winst op: besparing op het vlak van opslag- of geheugenruimte, betere kwaliteit van de gegevens, betere voorspellingen en besluitvorming’, zegt Alexandre Vandenbosch. Bij ODTH, een innovatieve Belgische transporteur, geven ze hun klanten in real time via een customer portal inzage in plaats en vervoerstatus van hun goederen. Dergelijke geïntegreerde applicaties kan je alleen maar bouwen als je over 100% betrouwbare data beschikt en je de applicatie makkelijk kan onderhouden. Hoe minder complex je IT-basisinfrastructuur, hoe meer ruimte voor échte innovatie.

2° Begin bij je core processen

Het proces start meestal bij controling en finance. ‘Dat is toch de ruggengraat van de meeste bedrijfsprocessen’, beschrijft de specialist het. ‘Door de verschillende ‘satellieten’ te rationaliseren krijg je weer de controle over je data terug. Want hun kwaliteit – juistheid en registratie – bepaalt de relevantie van het risicobeheer, van de analyse van de ramingen, van de AI, enzovoort. Dat is de basis van alles wat je strategisch onderneemt en levert de brandstof voor je innovatiemotor. Zo hebben we bij koffiebrander Miko een digital twin geïmplementeerd. Voortaan worden koffiemachines gefactureerd volgens exact verbruik en worden via IoT zoveel data verzameld dat onderhoudstechniekers precies weten voor wat en wanneer ze moeten langskomen.’ ‘As a service’-modellen en abonnementsformules vereisen granulaire data en gesofisticeerde financiële processen. Vandaar dat dergelijke innovaties staan of vallen met de kwaliteit van je digitale financiële processen.

3° IT als digitale teacher

Alexandre Vandenbosch benadrukt daarbij het belang van didactiek. ‘We organiseren voor onze klanten heel wat opleidingsseminaries. Dat is een heuse evangeliseringsoefening. De CIO en de IT-afdeling moeten die rol opnemen. Je moet niet alleen uitleggen hoe blockchain functioneert, maar ook hoe je ze kan inzetten bij bijvoorbeeld de traceerbaarheid van voeding, of hoe je blockchain energiezuiniger kan maken. Wil IT afstappen van het louter brandjes blussen en wil het de innovatiespirit bevorderen, dan moet IT het voortouw nemen in deze discussie op een manier die het louter technologische overstijgt.’

Processen stroomlijnen en business laten groeien: that’s what it’s all about. Benieuwd hoe we dat aanpakken? Laat je inspireren door onze klanten.

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.