Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Niemand had ooit gedacht dat de ecologische voetafdruk via planningssoftware verkleind kon worden'

Stijn Schepers, Competence Lead Digital Supply Chain bij Flexso

Ook in de bedrijfswereld geldt dat een goed begin het halve werk is. Maar hoe zorgt u ervoor dat de planning voor de productie zo correct mogelijk is? En welke rol speelt technologie daarin? Dat weet Stijn Schepers van Flexso als geen ander.

Toen het Belgische Flexso in 2004 het levenslicht zag, was het opstellen van een planning vrij eenvoudig. Men nam een spreadsheet met de verkoopcijfers van het voorbije jaar en ging die gebruiken om de productie voor het komende jaar te bepalen. Een kleine twintig jaar later is Flexso uitgegroeid tot een grote SAP-dienstverlener en is de bedrijfswereld helemaal veranderd. Dat zegt Stijn Schepers, Competence Lead Digital Supply Chain bij het bedrijf.

‘Productieketens vallen uiteen in twee grote delen. Enerzijds is er de planning: een bedrijf moet een voorspelling maken om te weten hoeveel het van wat moet produceren. Anderzijds is er de uitvoering: het bedrijf moet bepaalde zaken maken, stockeren, transporteren …’, legt Stijn Schepers uit.

Met machine learning combineren we historische verkoopcijfers met andere gegevens: het weer, de conjunctuur.
Stijn Schepers
Competence Lead Digital Supply Chain bij Flexso

Lange tijd gebeurde die planning voor een groot deel met de natte vinger. ‘Bedrijven hielden die gegevens bij in spreadsheets, terwijl we nu advanced-planning-systemen gebruiken. De meeste van onze klanten maken heel veel verschillende producten, waarvoor telkens een aparte voorspelling gemaakt moet worden. Met machine learning combineren we historische verkoopcijfers met andere gegevens: het weer, de conjunctuur … Bij wijze van spreken zouden ook Facebook-posts over een bepaald product meegenomen kunnen worden in die berekening. Zo krijgen we een goed overzicht van de belangrijkste producten en mogelijke uitzonderingen.’

Wanneer bedrijven weten waaraan ze zich op vlak van productie mogen verwachten, kunnen ze al op voorhand de nodige stock aanleggen. Door meer en meer zaken te automatiseren, hebben de planners ook meer tijd om minder repetitief werk te verrichten.

Samenwerken

Stijn Schepers haalt aan dat tegenwoordig zowel binnen als buiten de organisatie meer wordt samengewerkt. ‘Vroeger dachten de salesmedewerkers dat het product dat ze verkochten er altijd zou zijn, wat soms tot problemen kon leiden. Nu weten bedrijven dat het belangrijk is om de processen op elkaar af te stemmen, niet alleen tussen het sales- en operationsteam, maar ook met de financiële afdeling. Er is een interessante rol weggelegd voor personen die de brug tussen die departementen vormen.’

Een bedrijf moet een proces hebben om op basis van klanteninformatie snel de voorspelling te kunnen aanpassen.
Stijn Schepers
Competence Lead Digital Supply Chain bij Flexso

Door afdelingen van een bedrijf op elkaar af te stemmen, valt nog heel wat te winnen. Zo werkt Flexso voor een medisch bedrijf dat wereldwijd verschillende productievestigingen heeft. ‘Tot voor kort opereerden die allemaal redelijk los van elkaar. Door die samen te brengen in één ERP-systeem ontstaat een globaal overzicht en kan de productie worden geperfectioneerd.’

Supply chain reinvented

In een reeks rondetafelgesprekken koppelen we technologie aan verschillende aspecten in het bedrijfsleven.

Tijdens de tweede livestream hebben we het over de toekomst van onze supply chain met Alex Van Breedam (Antwerp Management School), Thomas Vandael (Tenneco) en Veroniek De Mulder (ODTH). Zal het belang van de supply chain toenemen en welke rol speelt technologie hierin? Wat is de invloed op het klimaat en de circulaire economie? Worden vrachtwagens vervangen door mega-drones?

Volg de livestream op 22/9 om 12u

De productieplanningen moeten niet alleen binnen, maar ook buiten de organisatie afgestemd worden, gaat Stijn Schepers verder. ‘Bij onze klant Lotus Bakeries zagen we het voorbije jaar hoe belangrijk het was om een statistische voorspelling te maken én een goed contact met externe leveranciers en klanten te onderhouden. Een bedrijf moet een proces hebben om op basis van klanteninformatie snel de voorspelling te kunnen aanpassen. Tijdens de coronacrisis zagen warenhuizen de vraag naar speculoos stijgen, terwijl die bij luchtvaartmaatschappijen helemaal wegviel. Idealiter werkt een bedrijf daarom met sterke planningsystemen zoals SAP Integrated Business Planning die de data van externe partijen vlot kunnen integreren.’

Nog zo’n voorbeeld is het Turnhoutse Miko. ‘Heel wat van hun koffiemachines staan op kantoren van hun klanten. Die hebben we gedigitaliseerd, zodat data uit die applicatie geïntegreerd wordt binnen SAP. Zo kan Miko volgen hoeveel koffies ze moeten produceren. Een volgende stap zou zijn om te berekenen wanneer de toestellen een preventief onderhoud nodig hebben.’

Minder CO2

Door de planning zo goed mogelijk te kunnen voorspellen, kunnen we steeds de meest ecologische optie kiezen.
Stijn Schepers
Competence Lead Digital Supply Chain bij Flexso


Een bedrijf opereert dus niet alleen. Het werkt met anderen samen, maar heeft ook een plek binnen een wereld die steeds meer kreunt onder een tekort aan grondstoffen en een teveel aan schadelijke stoffen. ‘Bru Textiles, een andere klant van Flexso, wilde zijn ecologische voetafdruk verkleinen. Hun textiel komt van over de hele wereld, wat de nodige CO2-uitstoot met zich meebrengt. Door die planning zo goed mogelijk te kunnen voorspellen, kunnen we steeds de meest ecologische optie kiezen of bijvoorbeeld nagaan of het nodig is om ergens een nieuwe fabriek te openen. Niemand had ooit gedacht dat de ecologische voetafdruk via planningssoftware verkleind kon worden’, besluit Stijn Schepers.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.