Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Hoe experimenteel ben je als je bij ieder experiment zes weken moet optellen?’

Steve Muylle (Vlerick Business School), Koen Lesage (Orac Decor) et Tommy Leirens (APS)

Bedrijven die voor en tijdens de coronacrisis werk maakten van hun digitale strategie, konden daarna makkelijker weer overeind krabbelen. Tijdens een debat georganiseerd door SAP, Deloitte, delaware, Flexso en Ordina, vertelden experts hoe dat verloopt.

Digitale innovatie: hoe groeien bedrijven aan lichtsnelheid?

Advertentie

Bedrijven die de voorbije jaren werk maakten van een doordachte digitale strategie oogsten daar nu de vruchten van. Koen Lesage en Tommy Leirens kunnen daarover meepraten. Lesage is Chief Information Officer bij Orac Decor, Leirens is IT Business Application Group Manager bij Advanced Power Solutions. Twee zeer verschillende bedrijven die met gelijkaardige uitdagingen geconfronteerd worden.

Op 22 maart gingen ze in debat met Steve Muylle, die als hoogleraar Digitale Strategie en Bedrijfsmarketing verbonden is aan Vlerick Business School en Universiteit Gent. Ze focusten op hun digitale strategie, het belang van cloudtechnologie en de verschillende snelheden waarmee innovatie in een bedrijf plaatsvindt. En, uiteraard, op de impact die de coronacrisis heeft gehad op hun digitalisering.

Steve Muylle, hoogleraar Digitale Strategie en Bedrijfsmarketing aan Vlerick Business School en UGent

Zo was batterijenfabrikant Advanced Power Solutions lange tijd onderdeel van een Japanse technologiereus, wat een voordeel opleverde toen telewerk verplicht werd. ‘Onze toenmalige moedergroep had heel wat off-the-shelftoepassingen liggen die de onlinecommunicatie makkelijker maakten’, aldus Leirens. ‘Niet alleen intern, ook met klanten en buitenlandse collega’s. Sinds juni vorig jaar maken we geen deel meer uit van die groep. Die doorstart heeft er wel voor gezorgd dat we de voorbije maanden ons IT-landschap konden herdefiniëren.’

Bij Orac Decor, een familiebedrijf gespecialiseerd in wanddecoratie, merkte men geen grote veranderingen maar vooral versnellingen. ‘Naast communicatie was vooral onlinemarketing belangrijk. Die stond bij ons al in de startblokken, maar de voorbije maanden is gebleken dat ze cruciaal is om te overleven. We zijn vanuit een zeer pragmatische insteek begonnen en kijken nu hoe we dat enerzijds kunnen schalen en anderzijds kunnen automatiseren’, klonk het bij Lesage.

Datagedreven experimenten

Los van de grootte van het bedrijf is er altijd het risico van shadow-IT.

Steve Muylle
hoogleraar Digitale Strategie en Bedrijfsmarketing aan Vlerick Business School en UGent

Het toenemende belang van technologie in marketing en sales is ook Steve Muylle niet ontgaan. ‘Vroeger zag men IT als een hulpmiddel om te besparen, nu beseffen bedrijven hoe belangrijk het is om datagedreven experimenten te doen. Als 60 procent van je prospects niet langer naar fysieke beurzen komt, moet je nagaan hoe je die mensen wel kunt bereiken. Doordat die vraagstukken niet tot de klassieke rol van IT behoren, moeten verschillende afdelingen van je bedrijf samenwerken. Je moet vertrekken vanuit de noden van de klant en zo met terugwerkende kracht nagaan hoe je die mensen kunt bedienen, vanaf het verkenningsproces tot na de verkoop.’

Volgens Muylle hebben multinationals vaak de systemen en processen voor grootschalige digitaliseringen, maar verliezen ze vaak de voeling met de markt. Kleine bedrijven hebben die grote budgetten meestal niet, maar kunnen dan weer korter op de bal spelen. Los van de grootte van het bedrijf is er altijd het risico van shadow-IT, tools die sommige diensten op eigen initiatief introduceren op de werkvloer.

‘Om zoiets te vermijden is er nood aan een duidelijke visie op IT-vlak’, zei Leirens. ‘In ons geval willen we op korte termijn de basis goed leggen. Nu we onszelf als bedrijf heruitvinden, is een van de kernactiviteiten het opzetten van een nieuw ERP-systeem dat ons moet ondersteunen.’

Koen Lesage, Chief Information Officer bij Orac Decor

Bij Orac Decor staat men al een stap verder. De fundamenten liggen er, nu moeten we de laag daarboven uitbouwen. Lesage: ‘Wij hebben geen digitale strategie, onze strategie is digitaal. We zijn vooral bezig met te experimenteren. Dat merk je ook aan onze houding ten opzichte van shadow-IT: als het veilig is, mag je werken met de tools die je kiest. Wanneer zo’n tool een bepaalde businesswaarde voor onze klant bewezen heeft, gaan we die implementeren in het grote plaatje.’

Koken op een groot fornuis

We zijn vooral bezig met te experimenteren. Dat merk je ook aan onze houding ten opzichte van shadow-IT: als het veilig is, mag je werken met de tools die je kiest.

Koen Lesage
Chief Information Officer bij Orac Décor

De strategie van bedrijven die aan de ene kant focussen op de basis en aan de andere kant experimenteren of bestaande projecten doen groeien, leidt tot twee verschillende snelheden binnen dezelfde organisatie. ‘Het is niet makkelijk. Je wilt direct voor de klant aan de slag gaan, maar je moet eerst de basis leggen. Het blijven investeringen die geld en tijd vragen, en intussen wacht de klant. Vaak vallen het budget en de tijdsinvestering hoger uit dan verwacht, maar nadien ziet men in dat het dat waard was’, aldus Muylle.

Hij vergeleek het met koken op een fornuis: ‘Je hebt vuren vooraan en achteraan. Op die laatste plaats je de fundamenten die je nodig hebt voor de maaltijd, maar die zachtjes pruttelen. Vooraan plaats je de pannen waarin je de sauzen maakt en die je nauwlettend opvolgt. Dat zijn de digitale initiatieven waarmee je de vinger aan de pols houdt. Het is een kwestie van de balans tussen die twee te vinden.’

Bedrijven, zo zei Muylle, zitten vaak op bergen data. Toch is er vaak nog te weinig zicht op hoe die gestructureerd zijn. Dat is nodig, want op die eerste gestructureerde laag kun je voortbouwen. Daar zijn budgetten en heldere strategieën voor nodig - en hetzelfde geldt voor de cloud.

Tommy Leirens, IT Business Application Group Manager bij Advanced Power Solutions

‘Er zijn verschillende manieren om gegevens te bewaren en verwerken. Onsite, in de cloud, via de hybrid cloud, verschillende cloudproviders… Nadenken hoe je dat gaat doen is belangrijk en een oefening waar je sales en hr ook bij moet betrekken. Heb je de mensen wel in huis om bepaalde technische zaken te doen, bijvoorbeeld?’

Sneller, maar niet goedkoper

Dankzij de cloud kun je op heel korte termijn een systeem configureren om een livedemonstratie te geven van je experiment.

Tommy Leirens
IT Business Application Group Manager bij Advanced Power Solutions

De cloud zorgt er alleszins voor dat bedrijven als Advanced Power Solutions veel makkelijker experimenten kunnen opzetten. Leirens: ‘Vroeger moest je eerst in je serverpark machinerie aanschaffen en optimaliseren voor je kon beginnen, nu kun je op heel korte termijn een systeem configureren om een livedemonstratie te geven. Dat helpt enorm, want hoe experimenteel ben je nog bezig als je bij elk experiment zes weken moet bijtellen voor je vertrokken bent?’

Dat beaamde ook zijn collega bij Orac Decor: ‘Je bent veel flexibeler, al is het niet per se goedkoper. Zo’n hybride model is dus interessant, al moeten je CIO, CEO en CFO op één lijn zitten. De klant verwacht een bepaalde ervaring, al de rest moet daaruit volgen. Veel bedrijven denken dat ze hun data eerst helemaal op orde moeten hebben voor ze kunnen starten, wij draaien dat om. Wat kunnen we doen met de data die we al hebben? Het heeft een enorme impact op onze roadmap: we beginnen met de fundamenten en zo leren we wat we erna kunnen doen. We weten ongeveer waar we willen geraken, maar de weg ernaartoe kunnen we nog niet voorspellen.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.