Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze fleet dienst kreeg voordien 1800 mails per dag, nu zijn dat er een pak minder'

Dominique Moons, Business Unit Manager SAP bij Ordina (links) en Johan Steppe, Portfolio Director bij Ordina (rechts)

Als bedrijven relevant willen blijven, moeten ze niet alleen customer journeys voor hun klanten maar ook voor hun werknemers uitstippelen. Dat zeggen Johan Steppe en Dominique Moons van Ordina.

Al bijna vijftig jaar helpen de experts van Ordina bedrijven in de Benelux met hun digitale transformatie. Een halve eeuw waarin niet alleen het technologische landschap veranderde, maar ook de manier waarop we werken.

De “digitale butler” helpt medewerkers repetitieve taken te omzeilen.

Johan Steppe
Portfolio Director bij Ordina
Advertentie

‘Wie nu durft herbekijken hoe bepaalde takenpakketten zijn ingedeeld, zal op lange termijn opportuniteiten kunnen verzilveren’, zegt Dominique Moons. Als Business Unit Manager SAP bij Ordina ziet hij dagelijks hoe bedrijven geconfronteerd worden met externe en interne veranderingen: ‘Als je die te lang negeert raakt je team gedemotiveerd en gaat men zich verstoppen achter processen wanneer er iets misgaat. De huidige digitale versnelling biedt een gigantische opportuniteit om mensen te laten doorstromen naar rollen die wél een toegevoegde waarde hebben.’

De digitale butler

Repetitieve taken automatiseren is één ding, maar ook werknemers leggen de lat steeds hoger voor de digitale tools die door hun werkgever ontwikkeld worden. ‘Men is de gebruikerservaring van slimme applicaties als Spotify en Netflix gewend. Die ervaring moet je ook naar de werkvloer kunnen brengen’, zegt Moons.

Men is de gebruikerservaring van slimme applicaties als Spotify en Netflix gewend. Die ervaring moet je ook naar de werkvloer kunnen brengen.

Dominique Moons
Business Unit Manager SAP bij Ordina

Zijn collega Johan Steppe, Portfolio Director bij Ordina, geeft een voorbeeld: ‘We hebben samen met KBC een “digitale butler” voor hun medewerkers ontwikkeld die hen helpt om repetitieve taken te omzeilen. Stel dat een werknemer ziek is, kan die dat met één druk op de knop doorgeven. Vervolgens worden automatisch de nodige collega’s verwittigd, geboekte meetingruimtes en parkeerplaatsen vrijgegeven, ziektebriefjes doorgestuurd… We hebben verschillende ideale journeys uitgeschreven voor dergelijke speciale momenten. Wanneer de werknemers ‘s ochtends inloggen krijgen ze meteen te zien wat hun drie belangrijkste taken van de dag zijn. Die functies zitten geïntegreerd in de kanalen waar de werknemers actief op zijn.’ 

Can digital be human?

In een reeks rondetafelgesprekken koppelen we technologie aan verschillende aspecten in het bedrijfsleven.
In het eerste rondetafelgesprek spreken we met Lisbeth Decneut (IMEC, klant bij Flexso), Raf Devos (VUB), Dirk Verly (BekaertDeslee) en Lesley Arens (#ZigzagHR) over de relatie van HR en technologie. Hoe zorgt technologie voor betere productiviteit? Welke technologieën hebben nut en helpen om aan betere HR te doen? Wat met de dark sides?

Het volledige debat bekijken

Focus op de schil

Het zijn dergelijke tools die bedrijven niet alleen als innovatieve werkgever zullen positioneren, maar die ook de workload voor de backoffice verkleinen. Johan Steppe: ‘Bij Ordina willen we ons wagenpark sterk vergroenen. In België alleen al gaat het dit jaar alleen al om 100 elektrische wagens, maar er zijn meer drempels bij de werknemer dan je denkt. Mensen zitten met vragen over laadpalen, bijvoorbeeld, of hoe zoiets werkt wanneer je op reis gaat. Daarom hebben we een conversational bot ontwikkeld die al die vragen makkelijk op kan volgen. Onze fleet dienst kreeg voordien 1800 mails per dag, nu zijn dat er een pak minder én kunnen we het bedrijf sneller vergroenen. Da’s een win-win voor iedereen.’

Heel wat startups zien een gat in de markt en gaan HR-software ontwikkelen, maar volgens Steppe en Moons is het belangrijk om als bedrijf verder te kijken dan die applicaties. ‘Die disruptieve spelers zijn pionierswerk aan het leveren, maar ze focussen vaak op één aspect. Als bedrijf moet je focussen op wat wij “de schil” noemen, de laag erboven die alles verbindt. In elke onderneming worden verschillende technologische systemen naast elkaar gebruikt: voor de tijdsregistratie, het boeken van meetingruimtes, de payroll, interne communicatie… De “schil” daarrond fungeert als een ceremoniemeester die al die systemen samenbrengt. Door daar slim in te innoveren en processen te vereenvoudigen kunnen we bedrijven toekomstbestendig maken.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.