Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We zijn erin geslaagd om de levertijd van 48 uur terug te dringen naar 12 uur'

Kris Van Marcke, Thought Leader en Solution Owner bij Ordina

Vroeger kon een bedrijf eenzijdig bepalen hoe zijn supply chain eruitzag. Doordat de eisen van klanten veranderen, moeten niet alleen b2c- maar ook b2b-bedrijven nu anders naar hun productie en transport kijken. ‘Technologie kan daarbij helpen’, volgens Kris Van Marcke van Ordina.

Toen in maart 2021 één schip het Suezkanaal blokkeerde, ging bij verschillende bedrijven een alarm af. Als we zo afhankelijk zijn van één doorgang, klonk het, zit er iets niet goed in onze productieketen. Samen met de coronacrisis was het een wake-upcall: dit moest voortaan anders.

Voor Kris Van Marcke, Thought Leader en Solution Owner bij Ordina, is het een evolutie die al een paar jaar aan de gang is. ‘Bedrijven gaan steeds meer focussen op de stabiliteit van de supply chain in plaats van het terugdringen van kosten. Dat doen ze bijvoorbeeld door te diversifiëren en offshore- met nearshore-productie te combineren. De meest recente trend is dat bedrijven proberen te anticiperen op problemen en opportuniteiten. Op basis van data en algoritmes, die voortdurend verfijnd worden, trachten ze steeds accuratere voorspellingen voor hun supply chain te maken.’

Bedrijven gaan steeds meer focussen op de stabiliteit van de supply chain in plaats van het terugdringen van kosten.
Kris Van Marcke
Thought Leader en Solution Owner bij Ordina

Niet dat ze voordien nooit aan forecasting deden, alleen lag het toen anders. ‘Vroeger dachten bedrijven na over wat er het volgende kwartaal of jaar moest gebeuren, nu focussen ze ook op de komende maand, week of zelfs dag. Bedrijven vragen daar heel expliciet naar, omdat ze hun productiecapaciteit zo beter kunnen afstemmen op de vraag, ook op de heel korte termijn’, klinkt het.

Digitale kopie van productieketen

Zo’n kortere projectie vraagt ook andere middelen. ‘De statistiek waarop we ons vroeger baseerden, is onvoldoende. We kijken niet enkel naar de verkoopcijfers van een gelijkaardige periode, maar gaan ook andere databronnen implementeren. Zo zijn we aan de slag voor een bedrijf dat in de voedingssector actief is. Bij hen gaan we bijvoorbeeld de weersverwachting en vakantieperiodes mee integreren in zo’n voorspelling, maar bij andere bedrijven zullen dat weer andere gegevens zijn. Dan is het vooral kwestie van verbanden te zoeken en de voorspelling te verbeteren.’

Die berekeningen verlopen lang niet meer via eenvoudige algoritmes. ‘In een digital twin concept hanteren bedrijven een model dat vertrekt van een deterministische versie van de werkelijkheid die zich aan vaste regels houdt. Dat is - het woord zegt het zelf - een digitale kopie die de werkelijkheid nabootst. Hoe beter een digital twin de werkelijkheid nabootst, hoe meer lessen eruit te trekken zijn.’

Er is nog veel potentieel door data over bijvoorbeeld verkeer, weer en stakingen te combineren.
Kris Van Marcke
Thought Leader en Solution Owner bij Ordina

Dat is handig en werkt tot op zekere hoogte, maar de realiteit is natuurlijk grilliger. Daarom breiden we het deterministisch model uit met een tweede, zelflerend model. Zo’n model wordt steeds gevoed met nieuwe data en leert zo bij.

‘Er zijn veel data voorhanden,’ zegt Kris Van Marcke, ‘maar de uitdaging is die om te zetten in kennis. Internetshops doen dat bijvoorbeeld zeer goed met hun online advertenties, maar voor veel andere bedrijven, bijvoorbeeld productiebedrijven of transportbedrijven, blijft dit heel moeilijk. Er is nog veel potentieel door data over bijvoorbeeld verkeer, weer en stakingen te combineren.’

Klant is koning

Die nieuwe inzichten hebben ook een impact op de planning van de productie en het transport van bepaalde goederen. Niet alleen voor het bedrijf zelf, maar ook voor zijn leveranciers. ‘De tijd waarin een bedrijf volledig zelf bepaalt hoe zijn supply chain eruitziet, is voorbij', weet Kris Van Marcke. ‘De eindklant heeft soms veel meer impact dan de leverancier zelf. Het begon bij de b2c-bedrijven, waar de Zalando's van deze wereld moeten omgaan met terugkerende pakketjes. Die manier van denken sijpelt nu ook door in de b2b-wereld. Het is dan ook belangrijk om een ERP-systeem te kiezen dat makkelijk kan connecteren met andere tools.’

Er zijn veel data voorhanden, maar die moeten ook omgezet worden in kennis.
Kris Van Marcke
Thought Leader en Solution Owner bij Ordina

Kris Van Marcke geeft het voorbeeld van grote luchthavens, die zich voortdurend aanpassen aan de noden van hun klanten, de luchtvaartmaatschappijen. Denk maar aan de plaatsing van de vluchten aan de gates, zodat transitpassagiers vlot hun volgende vlucht kunnen halen. Of het aantal incheckbalies en hun locaties. Of de onderleveranciers die diensten leveren aan de luchtvaartmaatschappijen voor de bagageafhandeling of het technisch onderhoud.

Supply chain reinvented

In een reeks rondetafelgesprekken koppelen we technologie aan verschillende aspecten in het bedrijfsleven.

Tijdens de tweede livestream hebben we het over de toekomst van onze supply chain met Alex Van Breedam (Antwerp Management School), Thomas Vandael (Tenneco) en Veroniek De Mulder (ODTH). Zal het belang van de supply chain toenemen en welke rol speelt technologie hierin? Wat is de invloed op het klimaat en de circulaire economie? Worden vrachtwagens vervangen door mega-drones?
Volg de livestream op 22/9 om 12u

 

 

 

‘We moesten voor een transportbedrijf op een kostenefficiënte manier hun levertermijn terugbrengen van 48 uur naar 12 uur. Eerst brachten we hun bestaande netwerk in kaart. Waar waren de hubs? Welke vaste transporten werden dagelijks gedaan? Op die data hebben we een algoritme losgelaten zodat we het transport konden optimaliseren. Uiteindelijk kwamen we uit op een planning waarbij het netwerk optimaal benut wordt en er steeds aansluitingen van de ene naar de andere hub voorzien zijn, zonder dat een zending ergens een aansluiting mist. Indien nodig zoekt het systeem automatisch alternatieve routes of vertrektijden.

Het beeld dat Kris Van Marcke schetst, van zelflerende digital twins die scenario’s berekenen tot algoritmes die de planning optimaliseren, is voor veel bedrijven nog toekomstmuziek. ‘Toch wordt er meer en meer gebruik van gemaakt, want wie vandaag werk maakt van een slimme strategie, kan de Zalando van morgen worden’, besluit hij.

meer weten? Neem contact op via deze link: Supply Chain Optimization | Diensten | Ordina

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.