Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Belg wil minder energie verbruiken om koolstofuitstoot te verminderen’

Marie-Noëlle De Greef Senior Consultant bij Schroders Belgium

De Belgen willen massaal minder energie verbruiken, niet alleen om de energieprijzen te drukken maar ook om de koolstofuitstoot te beperken. ‘Uit de Schroders Belgian Investor Survey blijkt dat 90 procent verwacht dat ook de bedrijven hun energieconsumptie verminderen’, zegt Marie-Noëlle De Greef Senior Consultant bij Schroders Belgium.

Voor de energietransitie zijn in de eerste plaats hernieuwbare of koolstofvrije energiebronnen nodig. Toch geeft een groot deel van de Belgen aan dat ze zelf minder energie willen verbruiken om de koolstofuitstoot te verminderen. ‘75 procent vindt het belangrijk dat het energieverbruik van auto’s naar omlaag gaat’, weet Wim Nagler, Head of Institutional Relations Benelux bij Schroders. ‘Denk aan zuinigere wagens en kortere of minder verplaatsingen.’

Belgen willen anders consumeren om zorg te dragen voor de planeet en het leven erop.

Marie-Noëlle De Greef
Senior Consultant bij Schroders Belgium

Een vergelijkbaar percentage wil minder energie verbruiken met vliegreizen, bijvoorbeeld via minder vervuilende vliegtuigen of een vermindering van het aantal vluchten. ‘Het is duidelijk dat de Belg soberder wil omspringen met energie’, benadrukt Marie-Noëlle De Greef. ‘90 procent wil ook graag dat de bedrijven hun energieconsumptie verminderen, zonder daarbij hun activiteiten terug te schroeven.’

Efficiënter energieverbruik

Wim Nagler, Head of Institutional Relations Benelux bij Schroders

We willen dus allemaal efficiënter omgaan met energie, met minder verspilling als gevolg. ‘Daarnaast wil de Belg ook anders consumeren om zorg te dragen voor de planeet en het leven erop’, vertelt Marie-Noëlle De Greef. ‘Dit uit zich bijvoorbeeld op vlak van voeding en reizen, en het feit dat we meer lokaal winkelen. Eigenlijk trekken mensen met dat nieuwe consumptiegedrag ook het economisch groeimodel fundamenteel in twijfel’, klinkt het. ‘Al is er geen bewijs dat consumenten in hun ambities voor een duurzamere planeet ook hun levensstandaard willen verminderen.’

Energierevolutie

De sector van de energietransitie zal de komende jaren snel evolueren. Uit een verslag van IRENA (Internationaal Agentschap voor Hernieuwbare Energie) blijkt dat tegen 2050 het aandeel van elektriciteit uit hernieuwbare energie van 20 naar 85 procent zal stijgen. ‘Anderzijds zal in dezelfde periode het aandeel van elektriciteit in het eindverbruik stijgen van 20 tot bijna 45 procent, door de groei van elektrische auto’s’, zegt Wim Nagler.

We staan aan de vooravond van de grootste energierevolutie ooit.

Wim Nagler
Head of Institutional Relations Benelux bij Schroders

De energie-intensiteit van de wereldeconomie moet tegen 2050 met bijna twee derde dalen om de groei van het totale elektriciteitsverbruik te beperken. Hiervoor is een investering nodig van honderdduizend miljard dollar in verschillende economische sectoren. ‘Dit biedt kansen voor beleggers’, weet Wim Nagler. ‘Er zitten heel wat investeringsopportuniteiten in de manier waarop energie wordt geproduceerd, verdeeld en gebruikt. We staan aan de vooravond van de grootste energierevolutie ooit.’

Over Schroders

Schroders is een gespecialiseerde vermogensbeheerder die over een van de grootste wereldwijde netwerken in de branche beschikt. Meer dan 365 portfoliomanagers en analisten richten zich op het ontwikkelen en aanbieden van transparante en klantgerichte beleggingsoplossingen. Meer weten over de Schroders Belgian Investor Study en de vertaalslag naar beleggingsopportuniteiten bij Schroders?
Bezoek de website www.schroders.be of neem contact op met uw beleggingsadviseur.

WIM NAGLER

Wim Nagler is Head of Institutional Benelux voor Schroders, verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten en relatiebeheer van institutionele relaties in Nederland, België en Luxemburg. Voordat hij bij Schroders in dienst trad, werkte hij bij onder andere bij Barclays, Lehman Brothers, BSCC, Accenture, Air Liquide en Shell.

MARIE-NOËLLE DE GREEF

Marie-Noëlle De Greef is een onafhankelijke Senior Consultant voor Schroders Belgium. Ze is een gepassioneerde ‘change enabler’ die transformaties ondersteunt teneinde het volledige potentieel van teams en organisaties te ontsluiten die ESG hoog op hun agenda hebben staan. Ze werkte meer dan 20 jaar in de financiële dienstverlening, waar ze verschillende functies bekleedde. De laatste tien jaar was ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een geïntegreerde merk- en communicatiestrategie voor ING in België en Nederland. 

Beleggen brengt risico's met zich mee. Het is niet zeker dat u uw inleg terug ontvangt. Marketingmateriaal. Uitgegeven door Schroder Investment Management (Europe) S.A., 5, rue Höhenhof, L-1736 Senningerberg, Luxemburg. R.C.S. Luxembourg: B 37.799.

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.