Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Vrouwen en jongvolwassenen steeds meer geïnteresseerd in beleggen

Marie-Noëlle De Greef, Senior Consultant bij Schroders Belgium

De klantenprofielen binnen de investeringswereld evolueren volop. Dat blijkt uit de nieuwe Schroders Belgian Investor Survey, een enquête afgenomen bij 1.000 Belgen door AQ Rate, in opdracht van vermogensbeheerder Schroders. ‘Steeds meer vrouwen hebben de duidelijke wens hun toekomstige investeringen in eigen hand te nemen’, weet Marie-Noëlle De Greef, Senior Consultant bij Schroders Belgium.

Opmerkelijk: 41 procent van de Belgen jonger dan 35 is geïnteresseerd om te beleggen in fondsen. Dat is aanzienlijk hoger dan het gemiddelde in alle leeftijdscategorieën (28%). ‘Het feit dat beleggen toegankelijker geworden is via verschillende apps en al mogelijk is met kleine bedragen, zit daar wellicht voor iets tussen‘, zegt Wim Nagler, Head of Institutional Relations Benelux bij Schroders. ‘Jongeren beseffen ook dat ze vandaag zelf met hun financiën bezig moeten zijn, bijvoorbeeld om hun pensioen veilig te stellen.’

Meer vrouwen

Er zijn steeds meer vrouwen die interesse hebben in beleggingen. ‘Een positieve evolutie’, vindt Marie-Noëlle De Greef, Senior Consultant bij Schroders Belgium. Terwijl financieel vermogensbeheer en beleggingen in fondsen vroeger vooral een mannenzaak waren, geven vrouwen vandaag aan dat ze er evenveel mee bezig zijn dan mannen. 28 procent van de vrouwen overweegt om de komende 12 maanden in beleggingsfondsen te investeren. Bij mannen is dat 29 procent.

Genderneutraal

Wim Nagler, Head of Institutional Relations Benelux bij Schroders

Bijna 28 procent van de Belgische vrouwen wil graag op korte termijn beleggen. Maar de meerderheid heeft nog geen beslissing genomen door een gebrek aan informatie. ‘Het is belangrijk dat de financiële wereld die informatie niet langer eenzijdig communiceert met de focus op mannen’, benadrukt Wim Nagler.

Ook Schroders pleit voor genderneutrale communicatie, gericht op álle beleggers. ‘Er worden nog te vaak sportmetaforen gebruikt zoals winnaars en verliezers, of uitspraken zoals mijn offensieve portefeuille heeft gewonnen. Vrouwen voelen zich daar minder door aangesproken. Zij zijn meer geïnteresseerd in de verwachtingen op lange termijn, en de mogelijke positieve impact van een belegging op de samenleving of voor hun gezin.’

Belgen zijn bereid om af te stappen van de klassieke spaarrekening, al blijven ze in de huidige onzekere macro-economische context wel voorzichtig.

Wim Nagler
Head of Institutional Relations Benelux bij Schroders

Voorzichtig optimisme

In de huidige context gaan de meeste beleggers voorzichtig te werk. Toch staan ze open voor beleggingsfondsen die aansluiten bij hun waarden. ‘De voorwaarde is dat ze het juiste advies krijgen, in de eerste plaats van hun bankier en van specialisten zoals vermogensbeheerder Schroders’, zegt Marie-Noëlle De Greef.

Vrouwen zijn meer geïnteresseerd in de mogelijke positieve impact van een belegging op de samenleving.

Marie-Noëlle De Greef
Senior Consultant bij Schroders Belgium

Zowel Walen als Vlamingen zijn geïnteresseerd in beleggingen, al zijn er verschillen qua omvang. ‘Dit heeft te maken met het verschil in koopkracht tussen deze twee regio’s’, besluit Wim Nagler. ‘Het is alleszins positief dat de Belg bereid is om af te stappen van de klassieke spaarrekening, al zijn er wel nog meer tekenen van herstel voor nodig.’

Over Schroders

Schroders is een gespecialiseerde vermogensbeheerder die over een van de grootste wereldwijde netwerken in de branche beschikt. Meer dan 365 portfoliomanagers en analisten richten zich op het ontwikkelen en aanbieden van transparante en klantgerichte beleggingsoplossingen. Meer weten over de Schroders Belgian Investor Study en de vertaalslag naar beleggingsopportuniteiten bij Schroders?
Bezoek de website www.schroders.be of neem contact op met uw beleggingsadviseur.

WIM NAGLER

Wim Nagler is Head of Institutional Benelux voor Schroders, verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten en relatiebeheer van institutionele relaties in Nederland, België en Luxemburg. Voordat hij bij Schroders in dienst trad, werkte hij bij onder andere bij Barclays, Lehman Brothers, BSCC, Accenture, Air Liquide en Shell.

MARIE-NOËLLE DE GREEF

Marie-Noëlle De Greef is een onafhankelijke Senior Consultant voor Schroders Belgium. Ze is een gepassioneerde ‘change enabler’ die transformaties ondersteunt teneinde het volledige potentieel van teams en organisaties te ontsluiten die ESG hoog op hun agenda hebben staan. Ze werkte meer dan 20 jaar in de financiële dienstverlening, waar ze verschillende functies bekleedde. De laatste tien jaar was ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een geïntegreerde merk- en communicatiestrategie voor ING in België en Nederland. 

Beleggen brengt risico's met zich mee. Het is niet zeker dat u uw inleg terug ontvangt. Marketingmateriaal. Uitgegeven door Schroder Investment Management (Europe) S.A., 5, rue Höhenhof, L-1736 Senningerberg, Luxemburg. R.C.S. Luxembourg: B 37.799.

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.