shareholder

Kinepolis dankzij ‘Avengers: Endgame' terug op snelheid na zwakker eerste kwartaal

De resultaten van het eerste kwartaal 2019 leden onder een gebrek aan succesvolle blockbusters en de moeilijke vergelijking met een sterk eerste kwartaal 2018. ‘Avengers: Endgame’ zette in de afgelopen weken nooit geziene records neer en compenseerde inmiddels de zwakkere eerste maanden van het jaar. Voortdurende investeringen in de ultieme filmbeleving resulteerden in het eerste kwartaal in een verdere stijging van de opbrengsten per bezoeker in alle landen, onder meer dankzij het toenemend aandeel van premium-producten zoals Laser ULTRA, 4DX en Cosy Seats. Intussen werden ook belangrijke stappen gezet op vlak van expansie, met de overname van de Spaanse El Punt-bioscopen, de verdere uitrol van Kinepolis’ bedrijfsstrategie in Canada, en de aankondiging van diverse nieuwe greenfields.

Belangrijke realisaties in Q1 2019:

  • Afronding overname en start integratie van de El Punt-bioscopen in Barcelona en Alzira (Valencia).
  • Verdere investeringen in de ultieme filmbeleving door middel van een versnelde uitrol van laserprojectie, de opening van diverse Laser ULTRA- en 4DX-zalen en de uitrol van RealD 3D.
  • Opening eerste Laser ULTRA-zaal in Canada (Shawnessy).
  • Overeenkomst met CJ 4DPLEX wat betreft de opening van zes ScreenX-zalen.
  • Aankondiging nieuwe greenfield-projecten in Frankrijk (Servon) en Canada (Regina en South East Edmonton).

Kerncijfers Q1 2019 :

  • Het aantal bezoekers daalde met 6,0% tot 8,8 miljoen, door minder succesvolle content in de eerste maanden van het jaar en een sterk eerste kwartaal het jaar voordien.
  • De opbrengsten per bezoeker stegen in alle landen, de globale opbrengsten namen af omwille van de daling van het bezoekcijfer.
  • De aangepaste EBITDA (REBITDA), exclusief de impact van de invoering van IFRS 16, daalde eveneens door de daling van het bezoekcijfer, versterkt door het effect van de landenmix.
  • De netto aangepaste winst daalde, en ook de vrije kasstroom (YTD) daalde, door een lager operationeel resultaat.
  • De netto financiële schuld steeg ten opzichte van 31 december 2018 door investeringen in expansie, met onder meer de aankoop van El Punt, en filmbeleving (laserprojectie, 4DX, RealD 3D).

Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis Group, over het eerste kwartaal:

“In onze sector is content een determinerende factor. Vorig jaar kenden we een sterk eerste kwartaal dankzij internationale succesfilms zoals ‘Star Wars: Episode VII’, ‘Black Panther’, ‘Fifty Shades’ en ‘Jumanji’ en enkele lokale topfilms zoals ‘FC De Kampioenen’, ‘Patser’ en ‘De Buurtpolitie’ in België. Dit heeft ervoor gezorgd dat de bezoekcijfers in het eerste kwartaal 2019 zijn achtergebleven, tot dan ‘Avengers: Endgame’ op het scherm komt en, in amper twee weken tijd, de achterstand opgelopen in het eerste kwartaal compenseert.”

De top 5 van het eerste kwartaal 2019 werd gevormd door ‘Captain Marvel’, ‘How to Train Your Dragon 3’, ‘Aquaman’, ‘Qu’est-ce qu’on a encore fait au Bon Dieu’ en ‘Alita: Battle Angel’. De meest succesvolle lokale films waren ‘Qu’est-ce qu’on a encore fait au Bon Dieu’ in Wallonië en Frankrijk, ‘Nicky Larson’ et ‘Astérix: Le Secret de la Potion Magique’ in Frankrijk, ‘Nachtwacht: De Poort der Zielen’ in Vlaanderen, ‘Verliefd op Cuba’ in Nederland, ‘Perdiendo el este’ in Spanje en ‘Superjhemp Retörns’ in Luxemburg.

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud